چهارشنبه , شهریور ۳۱ ۱۴۰۰
صفحه اصلی / marketing / Alexa چیست؟ روش های استفاده و کاهش رتبه سایت در الکسا

Alexa چیست؟ روش های استفاده و کاهش رتبه سایت در الکسا

الکسا چیست؟ روش های استفاده از سایت Alexa در رتبه بندی و راه های کاهش رتبه الکسا را در سئو روز به صورت کاملا جامع بخونید.

هر صاحب سایت می دونه که رتبه بندی خوب در موتورهای جستجو ضروری است.

اگه در یک موتور جستجو نمایش داده نشین، پیدا کردن شما برای مشتریان چندان آسان نخواهد بود.

با این حال، نوع دیگه ای از رتبه بندی وجود داره که امروزه بسیاری از شرکت ها روی آن تمرکز می کنن.

این رتبه بندی مرموز است و اکثر مردم از معنی آن مطمئن نیستن. برای صاحب یک وب سایت، درک سیستم رتبه بندی الکسا ضروری است.

رتبه الکسا، به زبان ساده، میزان محبوبیت یک وب سایت رو اندازه گیری می کنه. اما منظور از محبوبیت دقیقاً چیست؟

در حالی که هرگز به دلیل روش اختصاصی آن ها دقیقاً نمی توان محبوبیت رو معنی کرد، تیم Alexa توضیح میده که رویکرد رتبه بندی آن ها براساس “ترافیک تخمین زده شده سایت و مشارکت بازدیدکنندگان در سه ماه گذشته است”.

در حالی که این پاسخ هنوز هم کمی مبهم است، من در سئوروز می تونم بر اساس تجربیاتم یک ایده کلی در مورد اینکه چه چیزی بر رتبه بندی الکسا تأثیر میذاره، بیان کنم.

رتبه الکسا از این نظر مهمه که داده های سطح بالا رو در مورد نحوه ترافیک و تعامل در اختیار شما قرار میده.

این داده ها به شما امکان میده درک بهتری از سایت خود داشته باشین و یک ایده کلی در مورد استراتژی افزایش محبوبیت خود بدست بیارین.

Alexa چیست؟ روش های استفاده و کاهش رتبه سایت در الکسا

رتبه بندی خوب الکسا چیست؟

الکسا وب سایت ها رو از شماره ۱ تا ظاهراً بی نهایت رتبه بندی می کنه.

در سال ۲۰۲۰، حدود ۱.۵ میلیارد وب سایت وجود داشت که با الگوریتم الکسا رتبه بندی شدن.

گوگل از نظر رتبه بندی الکسا وب سایت شماره ۱ در جهان است. در حالی که محدوده دقیقی برای رتبه خوب الکسا وجود نداره، اما به طور کلی، هرچه این عدد کمتر باشه، بهتره.

به نظر می رسه رتبه Alexa زیر ۳۰،۰۰۰ بسیار خوب تلقی میشه.

رتبه بندی الکسا چگونه تعیین میشه؟

تیم Alexa توضیح میده که “ترافیک و تعامل از رفتار مرور افراد در صفحه جهانی ما بدست میاد… که نمونه ای از میلیون ها کاربر اینترنت است که از یکی از پلاگین های مختلف مرورگر استفاده می کنن. ما همچنین بسیاری از داده های ترافیک خود رو از منابع مستقیم، از جمله سایت هایی که نصب اسکریپت Alexa و تأیید معیارهای خود رو انتخاب کردن، جمع آوری می کنیم.”

۵ روش استفاده بازاریابان از رتبه الکسا

رتبه الکسا تنها یک معیار است، اما همچنین یک راه مفید برای بررسی عملکرد یک وب سایت در صورت عدم دسترسی به آنالیز آن است.

همچنین می توان گفت رتبه الکسا به عنوان یک معیار قابل اعتماد است که دیگران می تونن برای اثبات ارزش به دنبال آن باشن، زیرا هر کسی می تونه از طریق ابزار تجزیه و تحلیل رایگان وب سایت Alexa، به این ارزش دسترسی پیدا کنه.

در اینجا پنج دلیل رو مطرح کردم که نمایندگی ها و بازاریابان داخلی از رتبه الکسا استفاده می کنن.

  1. ارزش یک وب سایت نسبت به رقبای آن ارزیابی میشه

رتبه الکسا یک معیار قدرتمند برای نشان دادن موقعیت یک وب سایت نسبت به رقبای آن است.

این معیار می تونه برای آژانس هایی که در حال تحقیق درباره مشتریان جدید هستن، مفید باشه.

فرض کنین مشتری جدیدی در صنعت رایانش ابری دارین. با استفاده از ابزار آنالیز وب سایت رایگان الکسا، می تونین ببینین که وب سایت مشتری جدید شما دارای رتبه الکسا مثلاً ۶۱۷،۶۰۰ است.

وقتی در مورد رتبه Alexa سایت های رقیب تحقیق می کنین، مشخص میشه که مشتری شما راهی طولانی داره تا از سایت های رقیب سبقت بگیره.

وب سایت

رتبه الکسا

Google.com

۱

Digikala.com

۱۴۶

Divar.ir

۴۲۲

Apparat.com

۵۰

Filimo.com

۴۳۰

 

یکی از مزایای ابزار آنالیز رایگان الکسا اینه که سایت های رقیب رو برای شما پیشنهاد می کنه تا آن ها رو مشاهده کنین.

حتی ممکنه رقبایی رو پیدا کنین که از وجود آن ها خبر نداشتین. بررسی دوره ای رتبه الکسا برای سایت شما می تونه برای تیم های بازاریابی که مایل به حفظ موقعیت رقابتی هستن، نیز مفید باشه.

  1. می توان فهمید آیا حرکت ترافیک یک سایت طبیعی است؟

وقتی ترافیک سایت شما کاهش پیدا می کنه، طبیعیه که تعجب کنین که سایت های رقیب چگونه پیش میرن.

اگه متوجه شدین رتبه Alexa آن ها نیز در حال کاهش است، ممکنه یک روند صنعتی وجود داشته باشه.

اما اگه یک یا چند سایت در رتبه الکسا در حال پیشرفت هستن، ممکنه سایت شما نسبت به یک رقیب ترافیک خود رو از دست داده باشه.

هنگامی که معیار اصلی رتبه الکسا رو بدست میارین، می تونین عمیقاً در مورد آنچه در حال وقوع است، تحقیق کنین.

برای مشاهده اطلاعات مربوط به لینک ها، منابع ترافیک، عملکرد کلمات کلیدی و موارد دیگه برای هر سایت، می تونین از مزایای رایگان سایت الکسا بهره ببرین.

Alexa چیست؟ روش های استفاده و کاهش رتبه سایت در الکسا

لازم به ذکره آنالیز پیشرفته وبسایت الکسا، دوره ۱۴ روزه رایگان در اختیار کاربران قرار میده.

  1. تأیید ادعاهای ارائه شده توسط فروشندگان وب

وب سایت ها و فروشندگانی که می خواهند با شما تجارت کنن، ادعاهای قانع کننده ای رو به نفع خود مطرح می کنن.

می تونین از رتبه الکسا برای تأیید عملکرد آن ها استفاده کنین. در اینجا چند سناریو مطرح شده که عنوان می کنه چه زمانی این عملکرد مفید خواهد بود.

  • با توجه به ارائه دهنده SEO: وب سایت های مشتریانی رو که در مطالعات موردی برجسته هستن، بررسی کنین تا ببینین واقعاً این سایت ها چگونه عمل می کنن.
  • در فکر این هستین که آیا تبلیغ در یک وب سایت ارزشمند است یا در اختیار یک سایت به عنوان شریک وابسته قرار می گیره: رتبه الکسا رو بررسی کنین تا ادعاهای محبوبیت مخاطبان آن ها رو تأیید کنین.
  • ارزیابی اینفلوئنسر ها: می تونین رتبه Alexa سایت آن ها رو بررسی کنین تا آن ها رو برای برنامه اینفلوئنسر خود واجد شرایط بدونین.
  • به خرید وب سایت فکر می کنین: باید رتبه الکسا آن رو به عنوان بخشی از ارزیابی خود بررسی کنین.

اندازه گیری بی طرفانه رتبه الکسا می تونه به شما در ارزیابی انواع فرصت های جدید کمک کنه.

  1. ارزیابی فرصت های پست مهمان و بازاریابی تبلیغاتی

آیا به این فکر می کنین که چگونه می توان از طریق پست مهمان یا بازاریابی تبلیغاتی ترافیک بیشتری به دست آورد؟

قبل از سرمایه گذاری در این زمینه، رتبه الکسا یک وب سایت رو بررسی کنین.

این آنالیز میزان در معرض مخاطب قرار گرفتن سایت رو به شما نشان میده.

با استفاده از نوار ابزار Alexa Rank می تونین این کار رو به راحتی انجام بدین.

Alexa چیست؟ روش های استفاده و کاهش رتبه سایت در الکسا

برای دسترسی سریع به آنالیز رایگان وب، نوار ابزار Alexa رو بارگیری کرده و آن رو در مرورگر خود نصب کنین.

سپس می تونین اطلاعات زیر رو برای وب سایت هایی که بازدید می کنین، فوراً مشاهده کنین:

  • رتبه الکسا
  • سایت های مشابه با سایتی که در آن هستین
  • ظاهر سایت در گذشته
  • معیارهای جستجوی ترافیک به سایت
  • سرعت سایت

این داده ها نه تنها به شما در ارزیابی سایت ها برای پست مهمان و روابط بک لینک کمک می کنن، بلکه سایت های جدید رو برای شما پیدا می کنن.

  1. بررسی ارزش سایت

بر خلاف سایر آنالیز های وب سایت رایگان که کمتر مورد استفاده قرار گرفتن، رتبه الکسا به عنوان یک معیار مطرح برای وب شناخته شده است.

نشان دادن رتبه قوی برای سایت شما به افراد میگه که سایت شما ارزش توجه افراد رو داره.

بنابراین اگه در صنعتی کار می کنین که اعتماد نقش مهمی در آن داره، از رتبه الکسا برای نشان دادن ارزش سایت خود استفاده کنین.

می تونین آن رو به عنوان معیاری که دیگران می تونن تأیید کنن، در موارد بازاریابی خود قرار بدین.

اگه سایت خود رو تأیید می کنین، می تونین معیارهای مربوط به سایت خود رو به صورت عمومی نمایش بدین.

آیا رتبه الکسا بر رتبه بندی SERP تأثیر میذاره؟

تأثیر رتبه الکسا بر سئو اینه که می تونین بینش های ارزشمندی در مورد وب سایت خود درک کرده و از این داده ها برای بهبود رتبه سئو خود استفاده کنین.

شما می تونین درک واضح تری از رتبه بندی ترافیک خود داشته باشین.

در صورت ارتقاء به برنامه های پولی Alexa، می تونین به معیارهای بیشتر و تحقیقات رقبا دسترسی داشته باشین.

برنامه های پولی به شما امکان دسترسی به گزارشات کامل سایت خود و همچنین ابزارهای حسابرسی SEO رو میده.

برنامه های Alexa از ۷۹ دلار برای آنالیز اصلی ترافیک وب سایت شروع میشه و تا ۲۹۹ دلار برای مجموعه بازاریابی کامل افزایش پیدا می کنه.

Alexa چیست؟ روش های استفاده و کاهش رتبه سایت در الکسا

هنگامی که صحبت از ابزارهای سئو موجود در بازار میشه، آنچه الکسا در برنامه های برتر خود ارائه میده بسیار استاندارد است.

انتخاب ابزار مناسب بستگی به نیازهای خاص وب سایت شما داره.

چگونه رتبه الکسا برای سایت وردپرس رو در سال ۲۰۲۱ ارتقاء بدیم؟

در اینجا مواردی رو مطرح کردم که باید برای ارتقاء رتبه الکسا در سال جاری روی آن ها تمرکز کنین:

۱) انتشار محتوای با کیفیت

محتوا یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده برای رتبه بندی بهتر است.

وقتی مطالبی موضوعی و مفید پست می کنین و با این کار سازگار هستین، کاربران تمایل بیشتری به خواندن آن دارن.

هر نمای صفحه اضافی، سیگنال های خوبی به الگوریتم جستجو ارسال می کنه و می تونه رتبه الکسا سایت شما رو افزایش بده.

این رتبه باعث افزایش اعتماد به شما، تعداد بازدیدکنندگان و ماندگاری بیشتر کاربران در سایت شما میشه.

همچنین، هرچه محتوا برای مخاطبان آموزنده تر و ارزشمندتر باشه، تمایل بیشتری برای تعامل با آن و به اشتراک گذاری آنلاین آن با سایر افراد وجود خواهد داشت.

این تعامل و به اشتراک گذاری، بازدیدکنندگان منحصر به فرد رو افزایش میده و به افزایش رتبه صفحه شما کمک می کنه.

۲) کسب بک لینک

لینک های ورودی بیشتر که یک وب سایت به دست میاره، به موتورهای جستجو میگه که این سایت معتبرتر و مطمئن تر است.

نکته ای که باید در نظر داشته باشین اینه که همه لینک های ورودی یکسان رفتار نمی کنن. باید سایت های با کیفیت به شما لینک بدن.

نوع ایده آل بک لینک مربوط به سایتی است که دارای اعتبار دامنه بالاتری نسبت به سایت شما و ارتباط موضوعی باشه.

هرچه تعداد لینک هایی که به سایت شما اشاره می کنن بیشتر باشه، دید کلی شما رو بهبود می بخشه و همچنین می تونه باعث افزایش ترافیک سایت بشه.

 ۳) اخذ رتبه الکسا معتبر

اگه قصد بهبود رتبه الکسا رو دارین، می تونین با یک هزینه کم در ماه عضویت در رتبه الکسا رو ​​خریداری کنین.

این عضویت به الکسا کمک می کنه تا مستقیماً ترافیک سایت شما (از جمله صفحات AMP) رو اندازه گیری کنه.

شما ابتدا کد الکسا رو ​​روی وب سایت خود نصب می کنین، سپس به نرم افزار الکسا اجازه میدین تا کل سایت شما رو اسکن کنه.

این ویژگی به شما توجه مستقیم و داده های دقیق رو میده که توسط Alexa تأیید میشه.

۴) رقبای خود رو دنبال کنین

بر هیچ کس پوشیده نیست که درک رقابت می تونه به شما در بهبود نتایج SEO و بازاریابی کمک کنه.

تعدادی ابزار در دسترس است، از جمله مجموعه بازاریابی خود Alexa، که می تونه به شما در مراقبت از محتوای رقابتی کمک کنه.

گزینه دیگه برنامه Ahref است:

Alexa چیست؟ روش های استفاده و کاهش رتبه سایت در الکسا

Ahref راهی جامع برای پیگیری محتوای مناسب برای کلمات کلیدی خاص و دلیل آن ارائه میده.

می تونین از این داده ها برای افزایش محتوای خود به عنوان بخشی از استراتژی بهبود رتبه بندی کلی استفاده کنین.

  1. نوار ابزار الکسا رو ارتقاء بدین

در حالی که الکسا از اطلاعات بیش از ۲۵۰۰۰ برنامه افزودنی مختلف مرورگر برای محاسبه رتبه بندی استفاده می کنه، عمدتاً کاربران Alexa Toolbar رو در نظر میگیره:

Alexa چیست؟ روش های استفاده و کاهش رتبه سایت در الکسا

در اصل، هرچه افراد بیشتری از نوار ابزار استفاده کنن، رتبه الکسا دقیق تر و مفیدتر میشه.

در نتیجه، ارتقاء نوار ابزار در وب سایت شما راهی است که می تونین به طور غیر مستقیم رتبه الکسا خود و دیگران رو ارتقا بدین.

رتبه بندی ترافیک الکسا چگونه تعیین میشه؟

تخمین ها و رتبه های ترافیک الکسا بر اساس نمونه ای از میلیون ها کاربر اینترنت است.

رتبه های ترافیکی الکسا براساس داده های ترافیکی ارائه شده توسط نمونه جهانی الکسا در یک دوره ۳ ماهه است.

رتبه های ترافیکی، روزانه به روز میشن. رتبه بندی یک سایت بر اساس اندازه گیری ترکیبی از بازدیدکنندگان منحصر به فرد و نمایش صفحات است.

بازدیدکنندگان منحصر به فرد با تعداد کاربران منحصر به فرد الکسا که در یک روز از یک سایت بازدید می کنن، تعیین میشه.

تعداد مشاهده صفحات، تعداد کل درخواست های کاربر URL الکسا برای یک سایت است.

با این حال، چندین درخواست برای URL مشابه در یک روز توسط یک کاربر به عنوان یک نمایش صفحه واحد محاسبه میشه.

سایتی که بیشترین ترکیب بازدیدکنندگان منحصر به فرد و بازدید از صفحات رو داشته باشه، در رتبه ۱ قرار میگیره.

علاوه بر این، الکسا از عادی سازی داده ها برای تصحیح سوگیری هایی که ممکنه در داده ها رخ بده، استفاده می کنه.

اگه معیارهای سایت شما دارای مجوز هستن، می تونین رتبه های جهانی و کشورها رو بر اساس معیارهای برآورد شده سایت، به جای معیارهای برآورد کلی، برای سایت خود نمایش بدین.

رتبه های ترافیک الکسا فقط برای دامنه هاست به عنوان مثال، domain.com. الکسا رتبه بندی جداگانه ای برای صفحات فرعی در یک دامنه نداره.

(به عنوان مثال، http://www.domain.com/subpage.html) یا زیر دامنه ها (به عنوان مثال، subdomain.domain.com)؛

مگه اینکه بتونه آن ها رو به صورت خودکار به عنوان خانه شخصی یا وبلاگ ها، مانند Blogger (blogspot.com) شناسایی کنه.

اگه سایتی به عنوان صفحه اصلی یا وبلاگ شخصی شناخته بشه، رتبه ترافیک خود رو جدا از دامنه میزبان خود خواهد داشت.

بر اساس داده های موجود، آمار محدودیت هایی داره. سایت هایی با ترافیک نسبتاً کم اندازه گیری شده توسط الکسا رتبه بندی نمیشن.

الکسا اطلاعات کافی از منابع خود برای رتبه بندی فراتر از میزان ۱۰۰،۰۰۰ شاخص آماری، دریافت نمی کنه.

با این حال، از طرف دیگه، هرچه سایت به شماره ۱ نزدیک تر میشه، رتبه آن قابل اطمینان تر است.

این بدان معناست که، به عنوان مثال، تفاوت ترافیک بین یک سایت دارای رتبه ۱،۰۰۰،۰۰۰ و یک سایت دارای رتبه ۲،۰۰۰،۰۰۰ شاخص آماری کمی داره.

ممکنه سایتهای دارای رتبه ۱۰۰۰۰۰+ در معرض تغییرات زیادی قرار بگیرن. غیر معمول نیست که چنین سایت هایی به رتبه های ترافیک “بدون داده” یا کاهش ناگهانی برسن.

آیا الکسا همیشه تاریخچه رتبه های سایت ها رو نشان میده؟

خیر، در alexa.com فقط رتبه های جهانی تاریخی برای سایت هایی در بین ۱ میلیون سایت برتر نشان داده میشه.

این ابزار رتبه های کشوری تاریخی یا رتبه های جهانی تاریخی رو برای سایت های خارج از رتبه ۱ میلیون نشان نمیده.

دلیل اینکه الکسا رتبه های تاریخی رو برای سایت های خارج از ۱ میلیون رتبه اول نشان نمیده، اینه که داده های آن سایت ها بسیار دست نیافتنی هستن.

هنگامی که داده های بسیار محدودی برای یک سایت در اختیار است، رتبه های سایت تا حدی متغیره و اطلاعات دیگه مرتبط نیستن و به طور بالقوه گمراه کننده خواهند بود.

چرا با وجود بهتر شدن ترافیک سایت، رتبه بندی الکسا بدتر میشه؟

پاسخ کوتاه اینه که هر سیستم رتبه بندی، شما رو نسبت به سایرین رتبه بندی می کنه.

رتبه ترافیک الکسا، سایت شما رو نسبت به سایر سایت های جهان رتبه بندی می کنه.

یک قیاس خوب مانند اجرای یک مسابقه دو است. فرض کنین که دیروز مسابقه رو با رتبه ۳ به پایان رسوندین.

اگه امروز دوباره مسابقه بدین و زمان کمتری سپری کنین تا به خط پایان برسین و اگه ۳ نفر دیگه سریعتر از شما بدون، همچنان می تونین در مکان چهارم قرار بگیرین.

با وجود اینکه مسابقه سریع تری رو پشت سر گذاشتین، رتبه شما بدتر شد، زیرا افراد دیگه هم سریعتر دویدن. پس عملکرد رقبا بر رتبه بندی شما تأثیر مستقیم داره.


منبع

این مطالب را نیز ببینید!

الگوریتم سندباکس گوگل چیست؟

الگوریتم سندباکس گوگل چیست؟

۱۰۰ها نکته آموزشی رایگان در اینستاگرام نیوسئو سندباکس گوگل الگوریتمی است که وبسایت های تازه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *