چهارشنبه , شهریور ۳۱ ۱۴۰۰
صفحه اصلی / آموزش بازاریابی اینترنتی / چطور یک برنامه دیجیتال مارکتینگ بنویسیم؟

چطور یک برنامه دیجیتال مارکتینگ بنویسیم؟

اگر کسب و کار آنلاین دارید داشتن یک برنامه دیجیتال مارکتینگ برای شما بسیار مهم است. اگر تمامی کسب و کارها از برنامه بازاریابی دیجیتال برخوردار باشند می توانند برنامه خود را به صورت روزانه و منظم پیش ببرند. با نوشتن برنامه دیجیتال مارکتینگ احتمال رخ دادن شکست تا حد زیادی کاهش می یابد زیرا با کمک این برنامه می توان نقاط ضعف کسب و کار را شناسایی و حتی اقدام به طراحی یک پلن خاص کرد.

برنامه های دیجیتال مارکتینگ در بازه های زمانی مشخص نیاز به آپدیت شدن دارند و حتی گاهی ممکن است یک کسب و کار به تدوین یک برنامه دیجیتال مارکتینگ جدید نیازمند باشد. اهمیت نوشتن برنامه دیجیتال مارکتینگ به اندازه ای است که تمامی کسب و کارها لازم است با اصول و قوانین آن آشنایی پیدا کنند.

در این مقاله به آموزش نوشتن برنامه دیجیتال مارکتینگ از صفر تا صد می پردازم. اگر نمی دانید برنامه دیجیتال مارکتیگ چیه و چطور نوشته می شود پیشنهاد می کنم تا انتهای این مقاله همراه من باشید.

 

آموزش نوشتن برنامه دیجیتال مارکتینگ

چطور یک برنامه دیجیتال مارکتینگ بنویسیم؟

نوشتن برنامه دیجیتال مارکتینگ برخلاف تصور عموم کار سخت و یا پیچیده ای نیست. لازمه نوشتن این برنامه، آشنایی با کسب و کار و قوانین تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال است. عدم آگاهی از مراحل نوشتن برنامه دیجیتال مارکتینگ موجب می شود که فرایند نوشتن برنامه سخت و پیچیده شود.

در این مسیر نباید به سادگی از کنار اهمیت شناخت کسب و کار عبور کرد زیرا برنامه بازاریابی باید بر اساس شناخت کامل محصول و مشتری هدف تدوین شود. در ادامه مراحل نوشتن برنامه دیجیتال مارکتینگ را توضیح می دهم.

 

۱٫هدف تان را انتخاب کنید

در وهله اول باید هدف از تدوین برنامه مشخص شود. بدون در نظر گرفتن هدف مشخص، نمی توان استراتژی مناسبی برای بازاریابی تعریف کرد. بعد از تعیین هدف، لازم است مخاطب هدف تعیین شود. در نهایت برنامه بر اساس مدت زمانی که هدف عملی می شود تدوین می گردد.

لازم به ذکر است که هدف حتما باید زماندار و دست یافتنی باشد. از ویژگی های دیگر برنامه دیجیتال مارکتینگ مشخص بودن، شفاف بودن و قابل سنجش بودن آن است. رعایت نکات گفته شده می تواند به شناسایی نقاط ضعف و قوت برنامه تعریف شده کمک کند.

 

تعیین زمان

تعریف زمان در نوشتن برنامه دیجیتال مارکتینگ باید در اولویت هر امری قرار گیرد. لازم است مدت زمانی که می توان به هدف رسید را برآورد کرد تا برنامه مطابق با زمان پیش برود. تعیین بازه زمانی موجب افزایش کارایی تیم می شود. همچنین می تواند بر کاهش هزینه ها و شناسایی نقاط ضعف نیز موثر باشد. تمامی موارد ذکر شده مانع از رخ دادن ضرر های بزرگ مالی می شود.

 

مشخص بودن

لازم است قبل از نوشتن برنامه علت نوشتن برنامه تعریف شود به همین دلیل باید به سوال” برای چه هدفی قرار است برنامه دیجیتال مارکتینگ نوشته شود؟” به صورت مفصل پاسخ داده شود. پاسخ به این سوال می تواند به تعیین درست هدف کمک کند. به طور مثال ممکن است هدف از نوشتن برنامه افزایش ترافیک سایت، افزایش فروش و یا بهبود برندینگ باشد. بنابراین هدف باید کاملا واضح و مشخص باشد.

 

قابل اندازه‌ گیری بودن

لازم است در هنگام تدوین استراتژی های یک برنامه بازاریابی به قابل اندازه گیری بودن آن توجه ویژه ای شود. اگر برنامه تعریف شده قابل اندازه گیری نباشد نمی توان نتایج را اندازه گیری و آنالیز کرد. اندازه گیری یک برنامه، میزان موثر بودن آن را تعیین می کند.

 

قابلیت رسیدن به هدف

هدف باید دست یافتنی باشد. ممکن است هدفی برای یک کسب و کار قابل تحقق باشد اما برای کسب و کار دیگر با توجه به عوامل متغیری مانند نیروی کار، بودجه و … دست یافتنی نباشد. برنامه زمانی دست یافتی می شود که در تدوین آن منابع و هزینه ها در نظر گرفته شده باشد.

 

۲٫مشتریان هدف و با ارزش را انتخاب کنید

لازم است مشتریان هدف به خوبی شناسایی و شناخت جامعی از آن ها حاصل شود. در واقع بهتر است مشتریان وفادار و ارزشمند به سمت سایت جذب شوند. برای جذب و وفادار کردن این قبیل مشتری ها باید ویژگی های مشتریان با ارزش شناسایی شود. هر چه شناخت از مخاطبین سایت بیشتر باشد راه رسیدن به مشتری هدف هموار تر خواهد بود.

اگر مخاطبینی که جذب سایت می شوند، مخاطبین هدف نباشند نمی توان انتظار افزایش فروش را داشت. بنابراین برای جذب مخاطب در شبکه های اجتماعی و هر کانال ارتباطی دیگری لازم است که نیازهای مخاطب هدف شناسایی شود. برای تبدیل شدن مشتریان به مشتریان وفادار باید به خدمات و پشتیبانی سایت توجه ویژه ای شود. لازم به ذکر است هزینه وفادار کردن مشتریان قدیمی بسیار پایین تر از جذب مشتریان جدید است.

 

۳٫روش دستیابی به اهداف را مشخص کنید

بعد از تعیین هدف و شناسایی مشتریان با ارزش نوبت به تعریف راه رسیدن به هدف می رسد. برای رسیدن به هدف باید خود را به جای مشتری گذاشت و به این اندیشید که او به چه چیزی فکر می کند و چه چیزی می خواهد. لازم است در این مسیر از دیگران نیز نظر سنجی صورت گیرد زیرا باید دید جامعی از انتظارات مشتری در هنگام مراجعه به سایت ایجاد شود. با توجه به نتایج حاصل شده باید استراتژی به گونه ای تدوین شود که مراجعه کنندگان سایت به مشتریان دائمی تبدیل شوند.

در این مسیر می توان بر روی کمک مشتریان وفادار نیز حساب کرد. با انجام یک نظرسنجی ساده به راحتی راه رسیدن به خدمات بهتر تعیین می شود. برای اینکار باید پرسشنامه هایی در اختیار مشتریان قرار گیرد. بدون شک نتایج حاصل از این پرسشنامه ها بسیار کارآمد خواهد بود. برای ایجاد انگیزه در مشتریان برای پر کردن فرم می توان تخفیفات و جوایزی را در نظر گرفت.

 

۴٫برنامه ریزی کنید

حالا نوبت به تدوین برنامه بر اساس اطلاعات حاصل از مراحل قبل است. در نوشتن برنامه دیجیتال مارکتینگ تاکتیک های گوناگونی وجود دارد. هر کسب و کاری بر حسب نیاز و اولویت خود باید بر یک شاخه از دیجیتال مارکتینگ تکیه کند. به طور مثال کسب و کارها بر حسب نیاز خود هدفشان از نوشتن برنامه می تواند بهینه سازی سایت، بازاریابی محتوا، انجام تبلیغات و … باشد. حتی امکان استفاده ترکیبی از این اهداف نیز وجود دارد. لازم است برای دستیابی به یک برنامه کامل و کسب موفقیت، بودجه در این بخش به خوبی تقسیم بندی و برنامه ریزی شود.

 

۵٫رقبا را بررسی کنید

در این مسیر نباید از بررسی رقبا مخصوصا رقبای موفق غافل شد. با آنالیز شیوه کار رقبا امکان الهام گرفتن از برنامه دیجیتال مارکتینگ آنها فراهم می شود. بدون شک علت موفقیت کسب و کارهای صاحب نام، برنامه ریزی جامع و دقیق برای بازاریابی است. با دقت کردن به عملکرد رقبا می توان دیدگاه کلی از ایده های بازاریابی موفق کسب کرد.

لازم به ذکر است نباید از استراتژی های کسب و کارهای دیگر کپی کرد و باید تنها به الهام گرفتن از آنها بسنده شود. با آنالیز شیوه کار رقبا می توان به نقاط ضعف و قوت آن ها پی برد. با حذف نقاط ضعف برنامه شرکت های رقیب امکان طراحی یک برنامه کامل تر به وجود خواهد آمد. امری که موجب جلو افتادن از سایر کسب و کارها می شود.

۶٫بودجه لازم را مشخص کنید

در صورت وجود محدودیت مالی لازم است که بودجه دیجیتال مارکتینگ تعیین شود. این کار می تواند به تقسیم درست بودجه در بین بخش های مختلف بازاریابی کمک کند. در نقطه مقابل اگر محدودیت مالی وجود ندارد بهتر است هزینه های مربوط به کمپین های مختلف تعیین شود.

روند برنامه ریزی مالی باید از انعطاف پذیری بالایی برخوردار باشد یعنی بتوان در مواقع نیاز در آن تغییراتی ایجاد کرد. در نهایت باید بر اهمیت بودجه بندی برنامه دیجیتال مارکتینگ تاکید. کرد زیرا تبلیغات و بازاریابی آنلاین روندی هزینه بر دارند و عدم مدیریت درست هزینه ها ممکن است با هدر رفت بودجه همراه باشد.

 

۷٫آنالیز مستمر داشته باشید

برای تعیین میزان موفقیت بازاریابی و مشخص کردن بهترین و بدترین برنامه، لازم است عملکرد برنامه به طور پیوسته آنالیز شود. همچنین آنالیز کمپین ها می تواند به شناسایی سریع اشتباهات و مرتفع کردن آنها کمک کند.

در بسیاری از مواقع نتایج آنالیز ها منجر به ایجاد تغییرات کوچکی شده که موفقیت های بزرگی را به همراه داشته است. در همین راستا ابزارهای مختلفی مانند گوگل آنالیتیکس، گوگل سرچ کنسول، گوگل تگ منیجر و … طراحی شده است که با کمک آنها می توان میزان KPI مورد نظر را اندازه گیری کرد.

 

جمع بندی و پایان

برای تدوین یک برنامه دیجیتال مارکتینگ درست تمام مواردی که در این مقاله به آن اشاره کردم را باید به کار بگیرید. اصول نوشتن یک برنامه بازاریابی دیجیتال دقیقا همین مراحلی بود که طی کردیم. مهمترین قضیه در نوشتن یک برنامه دیجیتال مارکتینگ این است که با توجه به بودجه، رقبا و نیاز مشتریان تان عمل کنید. امیدوارم از این مقاله هم استفاده کافی را برده باشید.


منبع

این مطالب را نیز ببینید!

معرفی ۱۰ قالب محبوب و پرفروش وردپرس +[ مشخصات کلی]

معرفی ۱۰ قالب محبوب و پرفروش وردپرس +[ مشخصات کلی]

همانطور که می دانید، وردپرس به عنوان محبوب ترین و پرطرفدار ترین سیستم مدیریت محتوا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *