چهارشنبه , شهریور ۳۱ ۱۴۰۰
صفحه اصلی / آموزش پیشرفته سئو / لینک سازی داخلی چیست؟ طریقه و آموزش لینک سازی داخلی

لینک سازی داخلی چیست؟ طریقه و آموزش لینک سازی داخلی

لینک های داخلی بخش مهمی از یک استراتژی موفقیت آمیز سئو (SEO) هستن.

لینک های داخلی کوچک اما قدرتمند، ساده و در عین حال پیچیده، به شما در جستجوی کاربران از طریق محتوای دیجیتالی کمک می کنن و به کراولر های (خزنده های) موتور جستجو اطلاعاتی درباره نحوه کار وب سایت شما میدن.

لینک های داخلی تقریباً در هر صفحه در اینترنت یافت میشن. شما احتمالاً در حال حاضر از آن ها استفاده می کنین، حتی اگه این نوع لینک رو نشناسین.

اگه می خواهید محتوای خود رو برای سئو بهینه کنین، باید نحوه کار لینک های داخلی، محل قرارگیری آن ها و دلیل اهمیت آن ها رو بفهمین.

در این مقاله از سو روز به لینک سازی داخلی خواهم پرداخت و بهترین روش ها رو پوشش خواهم داد.

لینک داخلی چیست؟

لینک های داخلی لینک هایی از یک صفحه به صفحه دیگه در یک دامنه واحد هستن.

این لینک ها با لینک های خارجی که به صفحات وب سایت دیگه ای اشاره دارن، متفاوت می باشند.

هر وب سایت دارای چند صفحه باید از طریق لینک داخلی متصل بشه. به صفحه اصلی وب سایت خود فکر کنین.

در بالاترین مکان یابی یا نویگیشن، به احتمال زیاد منویی دارین که به صفحات داخلی دیگه لینک داره.

این لینک می تونه صفحات درباره ما، خرید و تماس با ما باشه. ساختار لینک داخلی برای سئو ضروری است، زیرا معماری سایت رو ایجاد می کنه و ارزش لینک شما رو بهبود می بخشه.

چند صفحه وب متصل به یک دامنه منفرد با اجازه دادن به کراولر های موتور جستجو (Crawler) برای فهرست بندی محتوای بیشتر، شانس شما برای رتبه بندی رو بهبود می بخشن.

لینک داخلی مسئله ساده طراحی و معماری سایت است که موتورهای جستجو انتظار آن رو دارن.

همه وب سایت ها دارای طراحی و معماری هستن که ساختار آن ها رو منطقی نگه می داره، مانند این مدل رایج سیلو ها.

لینک سازی داخلی چیست؟ طریقه و آموزش لینک سازی داخلی

البته، ساختار و معماری سایت می تونه پیچیده تر باشه.

لینک سازی داخلی چیست؟ طریقه و آموزش لینک سازی داخلی

اما تا زمانی که ساختار لینک داخلی قوی داشته باشین، وب سایت شما توسط موتورهای جستجو کراول، فهرست بندی و رتبه بندی میشه.

لینک داخلی نیز قسمت مهمی از تجربه کاربری شماست، زیرا به کاربران اجازه میده اطلاعات مرتبط رو کشف کنن یا آنچه رو که به دنبال آن هستن، پیدا کنن، که این باعث بهبود زمان حضور کاربر در سایت میشه.

۵ دلیل که لینک داخلی برای سئو خوب است

لینک داخلی یکی از با ارزش ترین سلاح های سئو است. چرا؟ چون کارایی داره.

الگوریتم یادگیری ماشین گوگل از روزهای ابتدایی جستجوگرها، مسیری طولانی رو طی کرده است.

امروزه، بازی در سیستم تقریباً غیرممکنه. به همان اندازه که الگوریتم پیشرفته است، هنوز تغییرات ساده ای وجود داره که بدون بازی در موتورهای جستجو، فوراً سئو رو تقویت می کنه.

لینک داخلی یکی از آن هاست. استفاده از لینک داخلی یک حقه یا حیله نیست و مطمئناً انجام آن هم کار سختی نیست.

در اینجا برخی از مزایای لینک داخلی رو ذکر کردم.

  1. به گوگل کمک می کنه سایت شما رو فهرست بندی کنه

کراولر گوگل برای یافتن و فهرست بندی وب سایت ها، مسیرهای لینک رو در سراسر اینترنت دنبال می کنن.

اگه وب سایت شما دارای لینک داخلی قوی است، کراولر گوگل راحت تر می تونه محتوای جدیدی رو که منتشر می کنین، پیدا کنه.

ربات های گوگل به طور منظم وب رو برای محتوای تازه جستجو می کنن.

اگه محتوای شما همراه با چندین لینک داخلی بافته شده باشه، کراول شدن بسیار سریع تر اتفاق می افته.

در نتیجه، محتوای شما نیز سریع تر ایندکس میشه. کراول و ایندکس شدن بهتر می تونه سئو شما رو افزایش بده.

  1. پتانسیل کسب بک لینک در صفحات محتوای داخلی و عمیق رو افزایش میده

ببینین که اکثر لینک های وب سایت شما از کجا ناشی میشن. احتمالاً لینک های زیادی رو مشاهده خواهید کرد که کاربران رو به صفحه اصلی شما می فرسته.

وقتی بک لینک های صفحه اصلی رو با بک لینک های صفحات دیگه مقایسه می کنین، این همان چیزیه که معمولاً مشاهده می کنین:

لینک سازی داخلی چیست؟ طریقه و آموزش لینک سازی داخلی

متاسفانه تعداد زیاد بک لینک در صفحه اصلی برای سئو مضر است. من این رو بهینه سازی بیش از حد می نامم و باید از آن اجتناب بشه.

آنچه باید مشاهده کنین نمودار معکوس Pie است.

اکثر لینک های خارجی شما باید به صفحات داخلی باشن، نه صفحه اصلی. دلیل این امر اینه که صفحه اصلی معمولاً شامل نوع اطلاعات دقیق جستجوی کاربران نیست.

وقتی یک وب سایت به طور فعال محتوای جدید رو منتشر و تبلیغ نمی کنه، پروفایل لینک آن به این شکل است:

لینک سازی داخلی چیست؟ طریقه و آموزش لینک سازی داخلی

بیشتر لینک های وب سایت به پروفایل های اجتماعی یا صفحات استاندارد مانند “درباره ما” یا “تماس با ما” میرن.

این لینک ارزش سئو بسیار کمی برای سایت فراهم می کنه.

اگه یک ساختار لینک داخلی قوی ایجاد کنین، می تونین با ایجاد مسیرهای کلیک واضح و ایندکس وب سایت، پتانسیل کسب درآمد از لینک جویس (عصاره لینک) رو در صفحات داخلی افزایش بدین. چرا؟

زیرا با توزیع بهتر لینک های خود، اولویت کرال شدن در سراسر سایت رو افزایش میدین.

  1. لینک داخلی قدرت سایت رو به صفحات داخلی گسترش میده

وقتی وب سایت شما لینکی به صفحه اصلی دریافت می کنه، مقداری از ارزش آن به صفحات داخلی منتقل میشه.

این پدیده اغلب به عنوان “عصاره لینک” نامیده میشه.

لینک سازی داخلی چیست؟ طریقه و آموزش لینک سازی داخلی

اگه صفحه ۱ به صفحه ۲ لینک داشته باشه، “عصاره لینک” از صفحه ۱ به صفحه ۲ سرازیر میشه و به آن کمک می کنه تا در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) در رتبه بالاتری قرار بگیره.

هرچه ساختار وب سایت از طریق لینک داخلی محکم تر باشه، عملکرد کلی سایت در جستجو بهتر خواهد بود.

  1. لینک داخلی با متن انکر بهینه برای سئو مناسب است

لینک داخلی یک رشته ساده از HTML است که یک صفحه وب سایت رو به صفحه دیگه ای لینک میده. به نظر می رسه شکل لینک به صورت زیر باشه:

<A HREF = “http://www.example.com/seo “>سئو سایت </A>

هنگامی که یک لینک داخلی با متن انکر درست می کنین، در مقابل با تصویر یا متن نویگیشن، ارزش لینک داخلی افزایش پیدا می کنه.

متن انکر با افزودن کلمات کلیدی و محتوا به روند لینک، آن رو بهبود می بخشه.

گوگل فقط به برچسب A HREF نگاه نمی کنه. آن ها متن انکر بخشی از این لینک رو مشاهده می کنن.

روزهای پر کردن کلمات کلیدی از متن انکر گذشته است.

اما، بهینه سازی متن انکر داخلی شما ارزش داره.

متن انکری که با محتوای کلی به خوبی جریان داره، در مقابل متن انکر بیش از حد بهینه، مناسب تر است.

  1. لینک داخلی برای کاربران شما ارزش فراهم می کنه

این نکته از همه نکات مهم تر است. لینک داخلی تکنیک سئو است، بله.

اما تنها به سئو بسنده نمی کنه، بلکه برای کاربران مفید است.

وقتی در حال مطالعه موضوعی هستین، آیا یک منبع رو می خونین یا چندین مورد رو بررسی می کنین؟

آیا از کاوش در محتوای دیگه ای که درک شما از موضوع رو تقویت می کنه، لذت می برین؟

شاید، اگه سبک نوشتاری مقاله ای رو که می خونین دوست داشته باشین، تمایل پیدا می کنین کارهای بیشتر همان نویسنده رو بخونین.

لینک داخلی در یک سایت با پشتیبان گیری از ادعاها و هدایت کاربر به سمت اطلاعات مرتبط، ارزش هر یک از مطالب رو افزایش میده.

اگرچه ممکنه مستقیماً مشتریان یا کاربران رو تحریک نکنه، در قیف بازاریابی جایی داره و افراد رو به مقصد هدایت می کنه.

به عنوان یک پاداش اضافه، می تونین به خوانندگان کمک کنین تا مدت زمان بیشتری در سایت شما بمونن و با استفاده از لینک داخلی اعتماد آن ها رو به خود افزایش بدین.

سئو در مورد بهینه سازی سایت برای کاربر است، نه فقط ترفندهای فنی و ترفندهای آب زیر کاهانه.

حتی اگه به ارزش فنی لینک داخلی اهمیت نمیدین، حداقل این کار رو برای کاربران خود انجام بدین.

بهترین شیوه های ایجاد لینک داخلی

اکنون زمان آن فرا رسیده که به سؤالات زیر جواب بدم. چگونه لینک داخلی ایجاد کنیم؟

بهترین روش برای ایجاد بیشترین مقدار لینک داخلی چیست؟

ابتدا باید دو کار انجام بدین:

  1. محتوای نوشته شده در سایت: حتی اگه یک مقاله داشته باشین، مشکلی نیست. اینجا محل شروع کار شماست.
  2. نوشتن مداوم مطالب جدید برای سایت: ورود به یک برنامه منظم انتشار برای مؤثر بودن لینک داخلی مهم است. خوب، اجازه بدین به آن بپردازیم.

لینک به صفحه های پر از محتوا

بهترین لینک های داخلی، لینک هایی هستن که مقاله ای رو به مقاله دیگه متصل کنن.

این روش یک ساختار لینک داخلی قوی در عمق سایت ایجاد می کنه.

اگه از معماری سایت خوبی برخوردار باشین، لینک های کافی به صفحات اصلی سایت مانند صفحه اصلی، صفحه درباره ما، صفحه تماس و غیره خواهید داشت.

به لینک های بیشتری به این صفحات نیازی ندارین.

بدیهی است، اگه می خواهید با استفاده از یک صفحه فشرده یا صفحه فروش، انتقال رو انجام بدین، فرصت مناسب اینه که به آن لینک بدین.

در بیشتر موارد، توصیه می کنم لینک هایی رو در مقالات بلند و در بین محتوای آن ها ایجاد کنین.

این کار به طور خودکار و طبیعی لینک داخلی شما رو گسترش میده.

با استفاده از متن انکر لینک های متنی ایجاد کنین

چه نوع لینک داخلی بهتر کار می کنه؟ ساده است: لینک هایی با متن انکر توصیفی.

اما منظور من از متن انکر توصیفی چیست؟ شما با متن انکر آشنا هستین، درسته؟ متن انکر کلمه یا کلماتی است که به صفحه دیگه ای لینک دارن.

آن ها معمولاً به رنگ آبی برای خواننده ظاهر میشن.

در لینک های داخلی باید از متن انکر استفاده بشه، اما هر متن انکری این کار رو انجام نمیده.

عباراتی رو وارد کنین که توضیح میدن لینک هدف چیست.

در اینجا چند نمونه از متن انکر های قوی رو مثال میزنم:

مثلاً اگه می خواهید به مقاله ای در مورد ۵ تا از مهم ترین تکنیک های سئو لینک بدین، می تونین این روش رو انجام بدین:

در اینجا چند روش مهم سئو وجود داره که باید از آن ها ستفاده کنین.

اگه می خواهید به مقاله ای درباره Google Hummingbird لینک بدین، می تونین این متن رو بنویسین:

الگوریتم گوگل با قابلیت های جدید یادگیری ماشین به روز شده است.

هر یک از این مثال ها موضوع لینک رو با عبارات مرتبط به هم ربط میدن.

متن انکر اول شامل “۵ تا از مهمترین تکنیک های سئو” است که موضوع مقاله ای است که شما به آن لینک میدین.

متن انکر دوم این عبارت رو داره، “الگوریتم گوگل به روز شده است”، و مقاله لینک داده شده حاوی اطلاعاتی درباره گوگل، Hummingbird، الگوریتم ها و به روزرسانی هاست.

در اینجا سه ​​مورد وجود داره که نباید در پروسه ایجاد لینک داخلی خود انجام بدین:

  1. سعی نکنین مطابقت دقیق بین متن انکر و هدف لینک ایجاد کنین. این روش که به عنوان “مطابقت دقیق متن انکر” شناخته میشه، از طریق به روزرسانی پنگوئن با مجازات های سئو مرتبط است. موتورهای جستجوی امروزی به استفاده منظم از متن انکر با مطابقت دقیق حساس هستن، زیرا این امر اغلب در محتوای منظم اتفاق نمی افته.
  2. از عباراتی مانند “اینجا کلیک کنین” استفاده نکنین. هیچ ارزشی نداره. متن انکر باید به طریقی با صفحه لینک خورده مرتبط باشه.
  3. بیش از یک جمله لینک ایجاد نکنین. یک پاراگراف کاملاً لینکی ناخوشایند است و تجربه کاربری ضعیفی رو ایجاد می کنه. هنگام استفاده از متن انکر فقط به چند کلمه یا یک عبارت پایبند باشین تا به یک لینک داخلی اشاره کنین.

تعداد مناسبی لینک در هر صفحه اضافه کنین

وقتی مطلب جدیدی می نویسین، باید پنج یا چند لینک به مقالات قدیمی داشته باشین.

این تعداد برای استراتژی لینک داخلی شما و چگونگی مرور و رتبه بندی محتوای شما توسط موتورهای جستجو بسیار مهمه. چرا؟

وب سایت ها “ارزش تازه بودن” دارن که گوگل آن ها رو تشخیص میده و از این ارزش به عنوان بخشی از الگوریتم رتبه بندی خود استفاده می کنه.

پینگ کردن صفحات قدیمی با لینک جدید به افزایش احتمال بالا رفتن رتبه در SERP کمک می کنه.

از نظر موتورهای جستجو، خوانندگانی که لینک های داخلی شما رو دنبال می کنن، در واقع با نشان دادن مرتبط بودن با محتوای قدیمی، شما رو “تازه می کنن”.

با این حال، مراقب باشین مطالب خود رو با لینک بیش از حد پر نکنین.

طبق گفته Moz، کراولر های موتور جستجو محدودیت ۱۵۰ لینک در هر صفحه دارن. پس از آن، آن ها کراول کردن رو متوقف می کنن.

پر کردن صفحه با لینک می تونه بر سئو شما تأثیر منفی بذاره. حتماً لینک بدین، اما در این کار زیاده روی نکنین.

این تعداد هم به کراولر های جستجو و هم به تجربه کاربری شما کمک خواهد کرد.

مقالات قدیمی رو با لینکهای داخلی جدید به روز کنین

اگه لینک داخلی رو با تکنیک دیگه سئو یعنی به روزرسانی محتوای قدیمی ترکیب کنین، بیشترین قدرت رو از طریق لینک داخلی خواهید داشت.

وقتی محتوای قدیمی رو به روز می کنین، کراولر گوگل دوباره آن رو می بینه، دوباره آن رو ایندکس می کنه و ممکنه رتبه بندی آن رو در SERP افزایش بده.

من همیشه توصیه می کنم مقالات قدیمی خود رو مرتباً به روز کنین. در اینجا روند خوبی برای پیگیری مقالات قدیمی وبلاگ شما مطرح کردم:

  • پاراگراف جدیدی از محتوا رو در ابتدای کار اضافه کنین، و به روزرسانی های خود رو توضیح بدین.
  • چندین پاراگراف جدید در سراسر متن اضافه کنین؛ اطلاعات اضافی یا به روز شده وارد کنین.
  • آمار یا اطلاعات منسوخ شده رو حذف یا جایگزین کنین.
  • چندین لینک داخلی جدید به محتوایی که اخیراً ایجاد کردین، اضافه کنین.
  • لینک ها رو در مکان هایی که منطقی و دارای ارزش افزوده است، اضافه کنین.

به یاد داشته باشین، لینک داخلی فقط لینک مطالب جدید به مطالب قدیمی نیست.

همچنین در مورد بازگشت به محتوای قدیمی و ایجاد لینک های داخلی در آن هاست که به کارهای جدیدتر شما متصل میشن.

با این کار شما دو چیز رو به دست میارین.

  1. محتوای قدیمی رو به روز می کنه و که ارزش رتبه بندی آن رو بهبود می بخشه.
  2. یک لینک داخلی بین یک صفحه مستقر قدیمی در سایت و یک صفحه جدید نه چندان تثبیت شده ایجاد می کنه.

لینک ها رو در جایی که منطقی است، اضافه کنین

اکنون که چیزهای زیادی در مورد لینک داخلی آموختین، احتمالاً از خود می پرسین که لینک های داخلی خود رو در کجا قرار بدین؟

تنبلی کردن و انداختن آن ها در انتهای مقاله وسوسه انگیز است: “برای محتوای جالب تر، اینجا رو کلیک کنین!” لطفاً این کار رو نکنین. در عوض، در محتوا به دنبال مناطقی بگردین که موضوع همپوشانی داشته باشه.

اینها نقاط منطقی اتصال برای ایجاد یک لینک داخلی هستن.

به عنوان مثال، می تونین لینک هایی رو برای تعریف اصطلاحات پیچیده یا توضیح موضوع مرتبط اضافه کنین.

لینک های داخلی رو به عنوان یک نقطه مرجع در نظر بگیرین که تجربه خواننده رو بهبود می بخشه.

فقط لینک های دوفالوو (Dofollow) اضافه کنین

به لینک های داخلی خود برچسب نوفالوو (nofollow) اضافه نکنین.

لینک های نوفالوو هیچ تأثیری در رتبه بندی موتور جستجو در سایت مقصد ندارن.

علاوه بر این، رتبه بندی صفحه گوگل، متن انکر رو از طریق لینک های نوفالوو منتقل نمی کنه.

حتی آن ها رو کراول نمی کنه. در حالی که برخی از داده های Ahrefs نشان میده لینک های نوفالوو هنگام استفاده خارجی می تونن مفید باشن، اما دلیلی وجود نداره که از آن ها در استراتژی لینک داخلی خود استفاده کنین.

لینک به صفحات با نرخ جذب کاربر بالا

آیا در وب سایت خود صفحاتی دارین که بازدیدکنندگان رو بیش از سایر صفحات جذب کنه؟ در این صورت، به این صفحات لینک بدین.

برخی از مقالات در وبلاگ ما نرخ جذب کاربر فوق العاده بالایی دارن.

محتوا جذاب است و CTA ها آنقدر قدرتمند هستن که کاربران رو دسته دسته جذب می کنن.

من همیشه مطمئن میشم که به این صفحات لینک داخلی بدم. این صفحه جاییست که لینک داخلی بیش از SEO ارزش داره.

همچنین می تونه ارزش درآمد زایی داشته باشه. هرچه بازدیدکنندگان بیشتری به یک صفحه با جذب بالا منتقل کنین، تعداد کاربر بیشتری خواهید داشت.

به مسیریابی و نویگیشن سایت و معماری اطلاعات توجه کنین

نویگیشن سایت و لینک های داخلی دست به دست هم میدن.

لینک های داخلی با ایجاد قیف هایی که کاربران رو از طریق وب سایت شما هدایت می کنن، معماری و سلسله مراتب سایت رو تعریف می کنن.

در نهایت، این قسمت مهمی از UX / UI شماست و بر مدت زمان ماندن افراد در صفحات وب شما و تعداد دفعات مراجعه آن ها تأثیر میذاره.

هنگام ایجاد یک استراتژی لینک داخلی، مهم ترین محتوای سایت و نحوه تبلیغ آن رو در نظر بگیرین.

اگه بخشی از محتوای بنیادین دارین که می خواهید بیشتر به آن توجه کنین، لینک های داخلی بیشتری رو به آن نشان بدین.

محتوای زیاد ایجاد کنین

بهترین راه برای داشتن یک ساختار لینک داخلی سالم، داشتن صفحات داخلی زیاد است.

وقتی محتوای زیاد ایجاد می کنین، محتوای قابل لینک زیادی خواهید داشت.

هرچه تعداد لینک ها به مکان های دیگه بیشتر باشه، استراتژی لینک داخلی شما بهتر خواهد بود.

به یاد داشته باشین، داشتن صفحات وب زیاد با استراتژی لینک داخلی قوی برابر نیست.

در حالی که لینک های داخلی برای نویگیشن وب سایت شما ضروری است، لینک مکرر با صفحه اصلی شما ذره ای بهبود در امتیاز سئو شما ایجاد نمی کنه.

در عوض، نوشتن یک وبلاگ یا ایجاد صفحاتی که محتوای غنی در خود جای دادن رو در نظر بگیرین. استراتژی شما هرچه باشه، آن رو به خوبی انجام بدین.

مواردی که باید در فرایند ایجاد لینک داخلی از آن ها اجتناب کرد

اکنون که نحوه استفاده صحیح از لینک داخلی رو می دونین، بهتره اقداماتی رو مرور کنیم که باید از آن ها اجتناب کرد.

افزودن لینک های زیاد به محتوا می تونه مضر باشه. به یاد داشته باشین، گوگل صفحاتی رو که بیش از ۱۵۰ لینک دارن، کراول نمی کنه.

همچنین باید توجه داشته باشین که سربرگ، پاورقی و لینک های منو در شمارش لینک های صفحه شما به حساب میان. زیاده روی نکنین!

پر کردن کلمات کلیدی در متن انکر یکی دیگه از اقدامات لینک داخلی است که باید از آن جلوگیری بشه.

این تاکتیک کلاه سیاه در گذشته محبوب بود، زیرا سئو تصور می کرد که شانس رتبه بندی آن ها رو بهبود می بخشه.

این روزها الگوریتم های جستجوی پیشرفته، پر کردن کلمات کلیدی رو در متن انکر، مجازات می کنن.

بنابراین، این کار رو نکنین. از استفاده از لینک های داخلی در متن سرصفحه نیز باید خودداری بشه.

لینک های موجود در سرصفحه، به کراول های گوگل هرزنامه نشان میده و می تونه بر سئو شما تأثیر منفی بذاره.

در آخر، حتماً همه لینک های داخلی خود رو قبل از ارسال بررسی کنین.

لینک های شکسته یا خراب هیچ لینکی رو پخش نمی کنن و به گوگل نشان میدن که وب سایت شما بی کیفیت است.


منبع

این مطالب را نیز ببینید!

الگوریتم سندباکس گوگل چیست؟

الگوریتم سندباکس گوگل چیست؟

۱۰۰ها نکته آموزشی رایگان در اینستاگرام نیوسئو سندباکس گوگل الگوریتمی است که وبسایت های تازه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *