یکشنبه , آذر ۱۴ ۱۴۰۰
صفحه اصلی / آموزش پایه سئو / بزرگ ترین اشتباهات در تحقیق کلمات کلیدی سئو

بزرگ ترین اشتباهات در تحقیق کلمات کلیدی سئو

کمپین های بازاریابی سئو با تحقیقات کلید واژه ها شروع میشن و اگه این کار رو با موفقیت انجام بدن، میتونن شروع قدرتمندتری داشته باشن.

من در این مطلب از سئو روز میخوام ۱۵ مورد از بزرگ ترین اشتباهاتی که ممکنه شما در تحقیق کلمات کلیدی سئو در مسیرتون باهاشون مواجه بشین رو بهتون بگم.

هم چنین سعی میکنیم تا با این مطلب کاری کنیم که شما اونا رو در کسب و کارتون تکرار نکنین.

اگه به این موارد توجه کنین کمتر دچار مشکلای مسیرتون میشین و یه راه ساده تر رو در پیش دارین.

شما نمیتونین بدون اینکه به تحقیق کلمات کلیدی اشاره کنین اسمی از سئو ببرین.

به عبارت دیگه تحقیقات کلید واژه ها یه جزء اساسی سئو محسوب میشه.

بیشتر کمپین های بازاریابی سئو هم همونجوری که قبلا هم بهتون گفتیم با تحقیقات کلمات کلیدی شروع میشن.

بنابراین شما تا الان باید اهمیت اون رو درک کرده باشین.

اگه راستشو بخواین تحقیقات کلمات کلیدی این روزا خیلی سخت تر از قبل شده.

وب سایت ها و کسب و کارای مختلف مدام دارن با هم رقابت میکنن و از استراتژی های جدیدتری استفاده میکنن.

بنابراین تا به حال باید فهمیده باشین که دیگه استفاده از تکنیک ها و استراتژی های قدیمی در این کار فایده ای براتون نداره.

اگه تحقیقات کلمه های کلیدی خودتون رو ارتقا ندین، اون وقته که با مشکلای زیادی مواجه میشین.

سودتون کاهش پیدا میکنه و مشتریاتون هم کمتر میشن.

بنابراین شما باید با یسری استراتژی ویژه و بروز خودتون جلوی این اتفاق رو بگیرین.

  1. ممکنه بعضی وقتا هدف جست و جو رو در نظر نگیرین

خیلیا هستن که فقط روی حجم جست و جوهاشون تمرکز کردن و روی هدف اون دقت کافی رو نداشتن.

اما شما باید همیشه هدف رو هم در نظر بگیرین و مداوم از خودتون بپرسین که چرا مردم از اون کلمه کلیدی خاص استفاده میکنن؟

این اصطلاحی که مردم دنبالشن هستن در مورد اون چیزایی که مردم میخوان بهتون چه اطلاعاتی رو میده؟

و سعی کنین با سوالایی که درباره هدف جست و جو ها هستن به خواسته های واقعی مشتریاتون هم توجه کنین.

به جای اینکه روی تعداد افراد جست و گر تمرکز کنین روی هدف جست و جوهاشون و چرایی جست و جوهاشون توجه کنین.

همچنین شما بهتره بدونین که قصد کاربراتون به دو مورد تقسیم میشه.

اولین مورد اون مربوط میشه به این موضوع که شما بدونین که کاربرایی که به وب سایتتون میان میخوان چه چیزایی رو مصرف کنن و تقاضای چه چیزایی رو دارن.

و دومین موردی که باید بهش توجه کنین اینه که همیشه محتوای خودتون رو به بهترین شکل ممکن برای مخاطباتون آماده کنین.

شما میتونین مثال های زیادی رو هم در این زمینه بررسی کنین و اونا رو برای کسب و کارتون امتحان کنین و نتیجش رو هم در سودآوری خودتون مشاهده کنین.

  1. بعضی وقتا اجازه دادن به مشتریاتون برای انتخاب کلمه های کلیدی خودشون براتون مشکل ایجاد میکنه

یه اشتباهی وجود داره که بعضیا بهش در کسب و کارشون توجه نمیکنن.

اون اشتباه هم اینه که شما همه ی کلید واژه های مورد نظر مخاطباتون رو در نظر بگیرین و از همشون استفاده کنین.

خیلی از مشتری ها هم هستن که میخوان بهتون در این زمینه کمک کنن.

ولی این کلمه های کلیدی ممکنه خیلی گسترده باشن و یا شاید بی ربط یا رقابتی هم باشن که این موارد باعث میشن که شما با یسری مشکلات در کسب و کارتون مواجه بشین.

البته شما باید به کلید واژه های مورد نظر مشتریاتون به عنوان یه نقطه شروع نگاه کنین نه یه نقطه پایان.

خیلی از بازاریاب ها هم هستن که فکر میکنن میدونن که مشتریاشون دقیقا دنبال چه مواردی هستن.

ولی موردی که باید بهش توجه کنین اینه که باید انتخاب کلید واژه هاتون بر اساس داده های موجود باشه نه موارد دیگه.

  1. گاهی اوقات ممکنه که به SERPs توجه کافی نداشته باشین

این روزا ابزار های تحقیق کلید واژه های زیادی وجود دارن که میتونن در زمینه تحقیقات کلید واژه ها بهتون کمک زیادی برسونن.

شما میتونین اطلاعات رو به طور عمیق تری باهاشون بررسی کنین و به روند های تاریخی خودتون هم توجه داشته باشین.

حتی میتونین ببینین که رقابتتون برای چه مواردی رتبه بندی شده.

مثلا من اینجا همه داده هایی رو که میشه از WordStream بدست آورد رو براتون گذاشتم تا شما باهاشون آشنا بشین:

بزرگ ترین اشتباهات در تحقیق کلمات کلیدی سئو

شما با استفاده از این ابزار میتونین یسری اطلاعات مفید رو داشته باشین.

ولی اگه بخواین میتونین از ابزار های زیادی که در این زمینه وجود دارن هم استفاده کنین.

ممکنه اون ابزاری که ازش استفاده میکنین اطلاعات بیشتری رو هم بهتون بده.

البته شما باید اینو هم بدونین که خیلی از بازاریاب ها هستن که وقت زیادی رو برای این نرم افزار ها میذارن و گاهی توجه کافی رو به SERPs ندارن.

بنابراین شما نباید بذارین که این ابزار ها تمام وقتتون رو به خودشون اختصاص بدن و تمام فرایند رو در دست بگیرن.

پس بهتره وقت کافی بذارین تا ببینین که واقعا چه محتوایی براتون بهتره و باعث میشه که شما در جایگاه های بهتری قرار بگیرین.

  1. ممکنه به دنبال یه کلمه کلیدی در هر بخش از محتواتون باشین

ممکنه یسری کلمه کلیدی در جملات مختلف محتواتون وجود داشته باشن و اهمیتشون خیلی هم زیاد نباشه.

با این حال بعضیا اون موارد رو هم در کلمات کلیدیشون در نظر میگیرن.

یا یسری بازاریاب های دیگه هم هستن که در هر بخش از محتواشون فقط یه کلمه کلیدی رو مورد هدفشون قرار میدن.

که این موارد ممکنه برای کسب و کارتون یسری مشکلات رو به همراه داشته باشه.

بنابراین شما باید به هر دو مورد توجه کنین.

Gregg Gifford از گوگل هم در این زمینه  گفته:

اگه شما هنوزم به شیوه قدیمی هدف گذاری کلیدواژه ها رو انجام میدین، یعنی در هر صفحه یه کلمه کلیدی رو مورد توجه قرار میدین.

و به هدف گذاری اون مفاهیم توجه کافی رو ندارین، بهتره این دیدگاه خودتون رو تغییر بدین تا با مشکلات بیشتری مواجه نشین.

(شاید به همین دلیل هم هست که نگران BERT هستین.)

بنابراین بهتره به جای اینکه فقط یه کلمه کلیدی رو مورد هدف قرار بدین، دنبال یسری کلمه کلیدی باشین که با محتواتون ارتباط داشته باشه.

و فقط هم از اصطلاحات مرتبطی استفاده کنین که برای محتواتون منطقی باشن.

  1. فقط هدف گذاری کردن کلمات کلیدی با حجم بالا

وقتی که میخواین یسری کلمه کلیدی رو مورد هدف قرار بدین معمولا به چه معیار هایی توجه میکنین؟

اگه فقط حجم کلمات کلیدی رو در نظر داشته باشین، در اون صورت ممکنه که گزینه های بیشتری رو از دست بدین.

حالا واقعا چرا این موضوع بوجود میاد؟

خوب دلیلش اینه که حجم بالای کلید واژه ها معمولا قصد کاربراتون رو در نظر نمیگیره و بهش توجه نمیکنه.

همون قصدی که قبلا دربارش صحبت کردم و اهمیتش رو براتون توضیح دادم.

علاوه بر تمام این موضوعات تعداد بالای کلید واژه ها میتونه براتون خیلی رقابتی تر باشه و شما رو با یسری مشکلات روبرو کنه.

چرا که در اون صورت مجبورین از یسری کلمات کلیدی مشابه افراد دیگه هم استفاده کنین.

بنابراین شما باید از یه حجم مناسب از کلمات کلیدی مطابق با خواسته های مخاطباتون استفاده کنین تا بتونین به موفقیت برسین.

  1. اجتناب کردن از کلمات کلیدی ادامه دار

این نوع از کلمه های کلیدی معمولا حجم جست و جوی کمتری دارن که بعضی از بازاریاب ها رو کنار میزنن.

این یه اشتباهیه که شما بهتره اون رو انجام ندین.

بعضی وقتا حجم جست و جوی کمتر هم میتونه برای کسب و کارای مختلف مفید باشه.

این حجم جست و جو ها اغلب میتونن کاربراتون رو به خرید مورد نظرشون نزدیک تر کنن.

اگه شما از کلمه های کلیدی متنوع هم استفاده کنین با این کارتون میتونین از پوشش گسترده تر یه موضوع اطمینان پیدا کنین.

و متوجه بشین که مخاطباتون میتونن به خواسته های خودشون دسترسی پیدا کنن.

با این کارتون میتونین سودآوری خودتون رو هم افزایش بدین.

  1. حرف نزدن با مصرف کننده های خودتون

بعضی وقتا شما با یه اصطلاحاتی با مشتریاتون صحبت میکنین که این اصطلاحات همونایی نیستن که مشتریاتون ازشون استفاده میکنن.

شما باید از یسری ابزار تحقیقات کلمات کلیدی خوب استفاده کنین.

هم چنین باید به اون مواردی که مشتریاتون میگن و ازتون میخوان هم توجه کنین و بهشون پاسخ بدین.

این موضوع میتونه برای کسب و کارتون خیلی مهم باشه.

به مواردی مثل نحوه توصیف مشکلات و چالش های مشتریاتون، راه حل هایی که بهتون پیشنهاد میدن و نوع محصولاتی رو که میخوان توجه کنین و بهشون پاسخ مناسب بدین.

به بررسی های مربوط به خودتون، پست های شبکه های اجتماعی هم توجه کنین و به تماس های مشتریاتون پاسخ بدین تا بتونین متوجه بشین که چه مواردی واقعا براشون مهمه.

همیشه هم این موضوع رو بدونین که اگه شما از یسری اصطلاحات استفاده کنین که برای مشتریاتون جالب نباشن، با این کارتون باعث میشین که بازدید هاتون هم کاهش پیدا کنه.

بنابراین همیشه سعی کنین یه استراتژی صحیح پاسخگویی به مشتریاتون هم داشته باشین.

  1. برگشتن به درج کلمات کلیدی

این طور به نظر میرسه که بعضی از بازاریاب ها فکر میکنن که درست کردن یه محتوا برای کاربراشون به معنی اینه که سئو رو در این مورد نیاز نیست تا آخر کارشون در نظر بگیرن.

پس بهتره که به این گروه از بازاریاب ها بگیم که آیا بعد از نوشتن کل مطلبتون میتونین به عقب برگردین و دوباره همه کلمات کلیدی که گوگل میخواد رو استفاده کنین؟

وقتی این موضوع رو میشنوم اصلا احساس خوبی ندارم.

John Doherty هم این موضوع رو درک کرده و پاسخ داده:

یه آژانس یا مشاور سئو استخدام کنین تا با یه تحقیقات عالی، در مورد اون مطلبی که مینویسین بهتون کمک کنه و باعث بشه که اون محتوا رتبه بندی بهتری داشته باشه.

شما باید در حین نوشتن محتواهاتون از یه متخصص سئو استفاده کنین تا بتونین نتایج بهتری رو در کسب و کارتون ببینین.

برای همینه که این موضوع اینقدر مهمه.

شما نمیتونین بعد از اینکه نوشتنتون رو کامل کردین برگردین و برای محتواتون از سئو استفاده کنین، بلکه باید قبل و حین ایجاد محتوا این کار انجام بشه.

با این کار سودآوری خودتون هم افزایش پیدا میکنه.

همچنین بهتره اینو هم بدونین که تحقیقات کلمات کلیدی باید قبل از ایجاد محتوا انجام بشه تا بهترین نتیجه رو بهتون بده.

و در حین درست کردن محتواتون اون کلمات کلیدی باید در جایگاه درستشون جایگذاری بشن.

  1. اطلاع نداشتن از کانال هایی که مشتریاتون در اون جست و جو میکنن

وقتی که ما داریم از سئو صحبت میکنیم، بیشتر وقتا از گوگل صحبت میشه و این میتونه یسری مشکلات رو به همراه داشته باشه.

گوگل تنها موتور جست و جو نیست.

و اما ما در اینجا درباره Bing و Yandex صحبت نمیکنیم، بلکه منظورمون کانال هایی هستن که مردم ازشون به عنوان یه موتور جست و جو استفاده میکنن.

مثل Facebook، YouTube، Twitter و حتی TikTok.

هر مورد از اینا الگوریتم های متفاوتی دارن که شما باید بهشون توجه کنین.

فقط اگه یه کلمه کلیدی در گوگل یه رتبه خوب داره به اون معنی نیست که در این ابزار ها هم رتبه خوبی رو داشته باشه.

بنابراین همیشه به این موضوع هم توجه کنین که مخاطباتون از چه کانال هایی استفاده میکنن، نه اینکه فقط بدونین که اونا از چه کلماتی استفاده میکنن.

  1. استفاده زیاد از کلید واژه های دقیق

هر چند وقت یه بار ممکنه که یه لیستی از مشتریاتون دریافت کنین که شامل یسری کلمات کلیدی ناخوشایند براتون باشه.

شما نیاز نیست که همیشه سعی کنین تا این کلمات کلیدی رو جمع آوری کنین.

همچنین پذیرفتن لیست کلمه های کلیدی مشتریاتون به عنوان مهمترین عامل رو هم کاهش بدین و اون رو به عنوان بهترین در نظر نگیرین.

گوگل هم درباره استفاده از کلمات کلیدی دقیق تاکید چندانی نداشته.

اونا با یه بخش از کلمه یا حتی چند کلمه در قسمت های مختلف محتواتون، شرایط شما رو کاملا متوجه میشن.

همچنین با افزوده شدن پردازش زبان طبیعی، گوگل در درک مطالب بهتر از قبل شده.

در طی جست و جوهای مختلف هم این موضوع رو میتونین ببینین.

گوگل بعد از یه جست و جو موارد مرتبط رو هم نشون میده و نه فقط اونایی که دقیقا با مطلب مورد نظر شباهت داشته باشن.

  1. توجه نکردن به محلی سازی کلید واژه هاتون

بومی سازی نکردن کلمات کلیدی بر اساس موقعیت مکانی میتونه باعث بشه که برای سئوی خودتون مشکلاتی ایجاد بشه.

شما نباید فکر کنین که مردم کشور های مختلف یا حتی شهر های مختلف همون کشور برای جست و جو هاشون از یسری کلمات و اصطلاحات دقیقا یکسان استفاده میکنن.

این موضوع یکی دیگه از موضوعات مهمیه که شما حتما باید بهش توجه کنین و در درست کردن محتوا هاتون اون رو هم در نظر داشته باشین.

  1. نادیده گرفتن تحقیقاتی که یه طیف گسترده رو در بر میگیرن

همین اخیرا ما بهتون یادآوری کردیم که شما نباید فقط به یه اصطلاح اصلی فکر کنین و فقط به اون توجه کنین.

بجای اون شما باید یه طیف وسیع از موضوعات و اصطلاحات کلیدی مرتبط با خودتون و کسب و کارتون رو در نظر بگیرین و ازشون استفاده کنین.

دلیلشم اینه که با این کارتون به جای مسلط شدن بر یه موضوع، میتونین روی موضوعات زیادی تمرکز داشته باشین و اونا رو در نظر بگیرین.

این نوع از تحقیقات به معنای پیدا کردن موضوعات مرتبط با موضوع اصلیتونه.

مثلا اگه میخواین برای سئو رتبه بندی کنین فقط یه پست ۴۰۰۰ کلمه ای درباره محتواتون ننویسین.

بلکه شما باید موضوعات مرتبط با اون مثل ابزار ها، اشتباهاتی که ممکنه بوجود بیاد و یا شاید استراتژی های مختلفی که میتونین به مطلبتون از نویسنده های دیگه اضافه کنین.

  1. دوری کردن از رقبای SERP خودتون

آیا شما میدونین که رقباتون چه کسایی هستن؟

اگه تا الان روی این موضوع فکر نکردین بهتره دربارش تحقیق کنین و یسری اطلاعات رو بدست بیارین.

همچنین بهتره این موضوع رو هم بدونین که رقبایی که از نظر محتوا ازتون بالاترن ممکنه همونایی نباشن که شما باهاشون از نظر مشتری های واقعی رقابت میکنین.

بنابراین بهتره همیشه این موضوع رو هم بدونین و به رقبای واقعی خودتون توجه کنین.

همچنین با این تحقیقاتی که درباره رقباتون انجام میدین، میتونین کلمات کلیدی که قبلا اونا رو در نظر نگرفته بودین رو هم ببینین و بهشون توجه کنین.

پس همیشه حواستون به این موضوع باشه که همه رقباتون رو زیر نظر داشته باشین.

  1. غلبه کردن بر مشکل کلمات کلیدی

بیشتر ابزار هایی که برای کلمات کلیدی وجود دارن یسری اطلاعات رو درباره میزان دشواری یه کلمه کلیدی و رقابت اون در SERPs رو ارائه میدن.

خیلی وقتا میبینیم که بعضی بازاریاب ها این اطلاعات و آمارها رو برای تمرکز بر حجم جست و جوی بیشتر نادیده میگیرن.

و همچنین بهتره این موضوع رو هم بدونین که از بین ۵۰۰۰۰ نفری که یه موضوع به خصوص رو جست و جو میکنن فقط یه تعداد کمی به وب سایتتون میرسن.

همچنین اگه نمیتونین یکی از سه مورد برتر SERPs باشین ممکنه به این دلیله که رتبه بندی کلمه های کلیدی خیلی دشوار تر از اون چیزیه که شما فکر میکنین.

بنابراین بعضی وقتا رتبه بندی برای حجم جست و جوی و رتبه بندی کمتر میتونه براتون مفیدتر باشه.

مخصوصا در شرایط رقابتی که الان وجود داره. با این کار حداقل میتونین سودآوری بهتری رو هم داشته باشین.

اما دشوار بودن یه کلمه کلیدی خیلی از عوامل رو هم در نظر نمیگیره.

بنابراین اگه شما یه ترافیک جست و جوی عالی داشته باشین و برای شرایطی مشابه اون رتبه بندی خوبی داشته باشین.

رتبه بندی برای یه کلمه کلیدی که خیلی رقابتیه نباید براتون خیلی سخت باشه.

  1. گاهی اوقات تبدیل ها کاملا در نظر گرفته نمیشن

در اینجا میخوام موضوع رو با یه مثال ساده شروع کنم.

فرض کنین که شما در حال بهینه سازی یه وبسایت فروشگاه اینترنتی کفش هستین.

بنظرتون کدام مورد بیشتر باعث افزایش مخاطباتون میشه؟ کفش یا چکمه تنیس؟

این یه سوال درباره ترفند فروشه و ممکنه که هیچ کدومشون براتون مفید نباشن.

تعداد زیادی از مشتریاتون و برخی از بازاریاب ها هم هستن که دنبال یسری اصطلاحات کلیدی گسترده هستن که برای صنعتشون مهمن.

اما اونا این موضوع رو هم در نظر نمیگیرن که در واقع یه فروش بیشتر رو هم برای واژه هایی که احتمال تبدیلشون بیشتره در نظر گرفتن.

مثلا یه فروشگاه تجارت الکترونیک ممکنه ترافیک زیادی رو برای یه عبارت کلیدی مورد هدف قرار بده ولی میزان تبدیل خیلی کمتری داشته باشه.

و یا برعکس این موضوع هم ممکنه برای کسب و کارتون اتفاق بیفته.

بنابراین شما باید به این موضوع هم توجه کافی داشته باشین.

آیا اشتباهات کلمات کلیدی میتونه براتون مشکلات زیادی ایجاد کنه؟

وقتی که میخوایم درباره تحقیقات کلمات کلیدی صحبت کنیم، یسری اطلاعات نادرست هم وجود دارن که باید بهشون توجه بشه.

بنابراین شما باید به این موضوعات توجه کنین و مراقب باشین که این اشتباهات براتون مشکل درست نکنن.

کلمات کلیدی با اینکه همشون استراتژی مشترکی رو دارن، ولی بدلیل هدفی که دارن میتونن خیلی متفاوت باشن.

در حقیقت هم این روزا دیگه تحقیقات کلمات کلیدی خیلی سخت تر شده.

بنابراین شما باید به این موضوع توجه کافی داشته باشین.

سعی کنین تا از اشتباهاتی که ممکنه در طی مسیرتون باهاشون مواجه بشین دوری کنین.


منبع

این مطالب را نیز ببینید!

استراتژی لینک سازی چیست؟ و تاثیری بر سئو سایت دارد

استراتژی لینک سازی چیست؟ و تاثیری بر سئو سایت دارد

لینک سازی کار راحتی نیست، به همین خاطر خیلی از افراد از تاکتیک های گوناگونی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *