چهارشنبه , شهریور ۳۱ ۱۴۰۰
صفحه اصلی / رپورتاژ و پست مهمان / چگونه در ۵ گام، آمار رضایت خوانندگان وبلاگمان را افزایش دهیم؟

چگونه در ۵ گام، آمار رضایت خوانندگان وبلاگمان را افزایش دهیم؟

پست مهمان

یکی از آرزوهای دیرینه نویسندگان وب‌سایت‌ها این است که مخاطبانشان از خواندن آن محتواها لذت ببرند.

چون این ماجرا به آن ها ثابت می‌کند که نوشته‌هایشان خواندنی است و تلاششان برای جلب رضایت خوانندگانشان به بار نشسته است.

با این وجود، وبلاگ‌های زیادی هستند که آمار رضایت خوانندگان آن ها چنگی به دل نمی‌زند و حتی می‌توان گفت که از آن محتواها ناراضی هستند.

در این گفتار و در قالب پنج راهکار، روش افزایش آمار رضایت خوانندگان وبلاگ را به شما نشان می‌دهیم. با ما همراه باشید.

  1. با اینتر زدن، دوست شوید

اولین راهی که برای جلب رضایت خواننده‌ها در وبلاگ به شما پیشنهاد می‌کنم، «اینتر زدن» است.

شما باید به یک «اینتر زن» خوب تبدیل شوید.

 به زبان ساده‌تر، باید به عنوان کارشناس تولید محتوا یا کسی که محتوا را بررسی می‌کند دیوارهای متنی محتوای خودتان را با اینتر زدن بشکنید و آنها را به پُل‌هایی کوچک تبدیل کنید.

این کار ساده باعث می‌شود که مخاطبانتان راحت‌تر با متن‌ها کنار بیایند و آن ها را بخوانند.

چگونه در ۵ گام، آمار رضایت خوانندگان وبلاگمان را افزایش دهیم؟

بدترین سایت‌ها از نظر اینتر، سایت‌های خبری هستند. در این سایت‌ها، پنج یا شش خط پشت سر هم نوشته می‌شوند.

شاید محتوایشان چیز خوبی باشد اما مخاطب موقع خواندن متن، خط را گم می‌کند!

به همین دلیل است که ترجیح می‌دهد این محتوا را در سایت دیگری یا حتی بستر دیگری بخواند. ما در مدرسه دیجیتالینگ تاکید زیادی روی این ماجرا داریم.

 گاهی حتی یک پاراگراف را با اینتر زدن به سه یا چهار خط تبدیل می‌کنیم. هیچ ایرادی هم ندارد. چون جایی که محتوای خودمان را ارائه می‌دهیم کتاب نیست.

خواننده‌ها مثل زمانی که کتابی ۲۰۰۰ صفحه‌ای را به دست گرفته‌اند، پای صحبت‌های دور و دراز وب‌سایت‌ها نمی‌نشینند.

به همین دلیل، اینتر زدن در محتواهای متنی وب، چیزی مثل هوا برای نفس کشیدن است و روی سئوی سایتتان هم تاثیر مستقیم و غیر مستقیم می‌گذارد! از آن غافل نشوید.

  1. آماده هایلایت و بولد کردن باشید

در محتوای شما بخش‌های جالب و نکته‌هایی باریک‌تر از مو وجود دارند.

هایلایت و بولد کردن این نکته‌ها نه تنها به چشم کاربر، خوش می‌آید بلکه به طور غیر مستقیم روی سئوی سایت شما هم تاثیر مثبت می‌گذارد.

چگونه در ۵ گام، آمار رضایت خوانندگان وبلاگمان را افزایش دهیم؟

این ماجرا چیزی شبیه به کاری است که با کتاب‌های مدرسه و دانشگاه می‌کردیم.

آن وقت‌ها یک ماژیک هایلایت دم دستمان داشتیم و بخش‌هایی که به نظرمان مهم بودند و حتی ممکن بود از دل آن ها یک سوال امتحانی آبدار، غافلگیرمان کند را با ماژیک هایلایت، رنگی می‌کردیم تا دو برابر بیشتر از بقیه به آن ها توجه کنیم.

در محتواهای متنی هم همین داستان برقرار است.

 برخی از سایت‌ها در محتوایشان نکته‌ها و حرف‌های بسیار زیادی دارند اما در میان انبوه واژه‌های دیگر گم شده‌اند و به چشم کاربر نمی‌آیند.

 شما می‌توانید با هایلایت و بولد کردن این نکته‌ها را جلو بیاورید تا کاربر آنها را بهتر و روشن‌تر ببیند و ارزش جداگانه‌ای برای آن ها باز کند.

این کار ساده باعث می‌شود تا کاربرها مدت بیشتری را در سایت شما باقی بمانند.

  1. کاربران را از پشت صحنه لینک‌ها با خبر کنید

ساخت لینک‌های خارجی، یکی از کارهایی است که باید برای بهینه‌تر کردن سئوی سایتتان انجام دهید.

این بدان معنی است که باید گاهی مخاطب خودتان را به صفحه‌ای دیگر بفرستید.

در این جور مواقع، بهترین کار این است که به مخاطبتان بگویید با کلیک کردن روی آن لینک سر از کجا درمی‌آورد.

 وگرنه مخاطب شما احساس می‌کند که او را نادیده گرفته‌اید و بر اساس نظر خودتان او را به جای دیگری فرستاده‌اید.

شما می‌توانید با اضافه کردن چند واژه به متنتان این حس را در کاربر از بین ببرید و حتی نظر مثبت او را جلب کنید.

به این ترتیب که مثلا به او بگویید: «ما در فلان مطلب در مورد این موضوع توضیح داده‌ایم، پیشنهاد می‌کنیم که آن محتوا را هم مطالعه کنید.»

با این کار، هم به مخاطب می‌گویید که در این لینک چه خبر است و هم به او پیشنهاد می‌دهید که اگر دوست داشت برای مطالعه عمیق‌تر، فلان محتوا را هم بخواند.

در واقع، شما به طور مستقیم با او وارد گفتگو می‌شوید. این ماجرا با دادن یک لینک بی‌نام و نشان در دل محتوایتان از زمین تا آسمان تفاوت دارد!

ما در مقاله «سفر به استراتژی لینک‌سازی داخلی» در مورد استراتژی لینک‌سازی به طور مفصل و با جزئیات، توضیح داده‌ایم.

اگر می‌خواهید در این زمینه نکته‌های بیشتری را یاد بگیرید پیشنهاد می‌کنم که سری به این مقاله کاربردی بزنید.

  1. با کمک تصویرها، خستگی را از تن کاربر به در کنید

مورد بعدی که می‌تواند باعث جلب رضایت خواننده‌ها شود، استفاده کردن از تصویرها است.

برای محتوای خودتان تصویرهایی بسازید که هم خستگی مخاطب را بر طرف می‌کنند و هم اطلاعات به دردبخوری را در اختیارش قرار می‌دهند.

 در واقع، بیشتر تصویرهایی که در مقاله‌ها می‌بینیم فقط یک کار را انجام می‌دهند و آن از بین بردن خستگی چشمی و ذهنی مخاطب است.

این در حالی است که شما می‌توانید در کنار این ماجرا اطلاعات نُقلی اما مفیدی هم به مخاطب بدهید.

البته قرار نیست که با وجود تصویرهای خوب و رایگانی که در فضای وب وجود دارد خودتان از ابتدا تصویر بسازید.

کاری که به شما پیشنهاد می‌کنم ایجاد کردن تغییر روی آن تصویرها است؛ مثلا می‌توانید تصویرها را با هم ترکیب کنید، از برخی بخش‌ها اسکرین شات بگیرید، یک کپشن خیلی کوتاه را از دل محتوایتان در بیاورید و آن را روی عکس‌هایی که دانلود کردید قرار دهید و … .

چگونه در ۵ گام، آمار رضایت خوانندگان وبلاگمان را افزایش دهیم؟

انجام این کارهای کوچک که وقت چندانی را از شما نمی‌گیرد اطلاعات بیشتری را به مخاطب انتقال می‌دهد.

  1. رابطه سازی را از قلم نیندازید

باید یادمان باشد که وجود هر محتوا در وب‌سایت یا وبلاگمان، هدفی را دنبال می‌کند. یکی از این اهداف، رابطه‌سازی است.

به این ترتیب که از کاربر می‌خواهیم با ما تعامل داشته باشد؛ مثلا برایمان کامنت بنویسد، محتوا را با دیگران به اشتراک بگذارد، با ما تماس برقرار کند، پیشنهادها یا انتقادهایش را به گوشمان برساند و … .

 اینجا همان نقطه‌ای است که رابطه‌سازی آغاز می‌شود. گاهی ما فکر می‌کنیم که فقط تولید محتواهای مرتبط با کسب و کارمان کفایت می‌کند و اگر کاربر بخواهد چیز بیشتری از ما بداند خودش با جستجو کردن پیدایمان می‌کند در حالی که این‌طور نیست و ما باید در دل محتوایمان رابطه‌سازی را انجام دهیم. 

خلاصه‌ای از آنچه با هم در روش‌های جلب رضایت خواننده‌های وبلاگ گفتیم:

  • اینتر زدن با ایجاد فاصله میان جمله‌ها از بلندی آن ها می‌کاهد و خواندن را راحت‌تر می‌کند.
  • با هایلایت و بولد کردن بخش‌هایی از محتوایتان، مهم‌ترین نکته را پیش چشم کاربرانتان بیاورید.
  • لینک‌های خود را با یک توضیح کوتاه از ماجرای درونشان و دادن یک پیشنهاد جذاب، همراه کنید.
  • تصویرها خستگی را از ذهن کاربران به در می‌کنند. حتما از تصویرهایی جذاب در لابه‌لای متن خود استفاده کنید.
  • رابطه‌سازی در محتوا، پُلی میان شما و کاربرانتان می‌سازد. از این فرصت غافل نشوید.

نظر شما چیست؟

شما از چه راه دیگری برای جلب رضایت خوانندگان وبلاگ خودتان استفاده می‌کنید؟

…………………

متای عنوان:

چگونه در ۵ گام، آمار رضایت خوانندگان وبلاگمان را افزایش دهیم؟

……………

متای توضیحات:

در این مقاله به سراغ روش‌هایی کاربردی و تجربه شده می‌رویم که می‌توانند رضایت خوانندگان وبلاگ را به شکل قابل توجهی افزایش دهند.


منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *