یکشنبه , آبان ۲ ۱۴۰۰
صفحه اصلی / آموزش سئو / چک لیست سئو

چک لیست سئو

چک لیست سئو ۱۰۰ها نکته آموزشی رایگان در اینستاگرام نیوسئو

چک لیست سئو می تواند به شما در امر بهینه سازی وبسایت شما کمک کند و موجب تسریع آن شود، اگر بدانید هر بار باید به چه مواردی و با چه ترتیبی رسیدگی کنید و آن ها را از روی یک لیست مرتب و کارشناسی شده بررسی کنید، هم موردی از نظرتان مخفی نمی ماند، و هم زمان کمتری را باید صرف کنید، در این مقاله قصد داریم چک لیست سئو ۲۰۲۱ به همراه نحوه چک کردن سئو سایت را به شما ارائه دهیم.

با استفاده از این چک لیست می تواند سایت های مختلفی را از نظر سئو مورد بررسی قرار دهید

اولین قدم در بحث نحوه چک کردن سئو سایت، بهبود و بررسی سئو فنی یا همان سئو تکنیکال شما است. باید اطمینان حاصل کنید که سایت شما در بهترین حالت برای خزیدن توسط خزنده های موتورهای جستجو و همچنین کسب ترافیک بیشتر قرار دارد، مهم نیست که برند یا شرکت شما در چه زمینه ای است، اصول سئو فنی همیشه اهمیت دارد.

چک لیست نهایی سئو در سال ۲۰۲۱

چک لیست سئو

در ادامه مواردی را شرح می دهیم که شما باید جهت اطمینان از رعایت شدن نکات سئو در وبسایت خود آن ها را رعایت کنید، بعضی از این موارد به صورت روزانه، بعضی هفتگی و بعضی ماهانه، باید مورد رسیدگی و بررسی قرار بگیرند.

بروزرسانی تجربه کاربری (UX) در صفحات

اولین و یکی از مهمترین موارد در چک لیست سئو، تطابق صفحات با معیارهای تجربه کاربری یا همان User Experience مناسب است، صفحات خود را با معیارهای تجربه کاربری صفحات، موجود در Core Web Vitals سرچ کنسول تطابق دهید، از جمله آن ها می توان به بهینه بودن صفحات برای تلفن های همراه، مرور ایمن ،امنیت HTTPS، اشاره کرد.

موارد مهم موجود در Core Web Vitals که باید به آن ها توجه کنید:

  • First Input Delay (FID) ( اولین تأخیر ورودی): FID برای صفحات تعاملی اندازه گیری می شود. برای اطمینان از تجربه کاربری خوب، صفحه باید دارای FID کمتر از ۱۰۰ میلی ثانیه باشد.
  • Largest Contentful Paint (LCP) ( بزرگترین رنگ محتوا): LCP عملکرد بارگذاری بزرگترین عنصر محتوایی در صفحه را اندازه گیری می کند که باید در عرض ۲٫۵ ثانیه اتفاق بیفتد تا تجربه کاربری خوبی ارائه شود.
  • Cumulative Layout Shift (CLS) (تغییر چیدمان کلی صفحه): CLS تغییر جایگاه المان ها از نظر بصری را اندازه گیری می کند. این متریک باید کمتر ۰٫۱ ثانیه باشد.

در گزارشات Core Web Vitals موجود در سرچ کنسول می توانید موارد بالا را برای هریک از صفحات سایت مشاهده کنید و همچنین این آمار را بر روی نمودار ببینید.

همچنین برای بهبود تجربه کاربری صفحات باید به موارد زیر هم توجه کنید:

  • استفاده از Lazy Loading یا بارگذاری تنبل برای تصاویر غیرضروری.
  • استفاده از فرمت های مناسب برای تصاویر.
  • بهینه سازی فایل های JavaScript

اگر با برخی از انجام موارد بالا آشنایی ندارید می توانید از برنامه نویسان وب کمک بگیرید.

شناسایی و برطرف کردن خطاهای خزیدن

چک لیست سئو

یکی دیگر از موارد چک لیست سئو این است که مطمئن شوید که سایت شما عاری از هرگونه خطای خزیدن است. خطاهای خزیدن هنگامی رخ می دهد که ربات یک موتور جستجو سعی می کند به صفحه ای در وب سایت شما برسد اما موفق نمی شود.

ابزارهای زیادی برای کمک به شما در این زمینه وجود دارد. همچنین می توانید این موضوع را در سرچ کنسول بررسی کنید، همچنین باید مطمئن شوید تغییر مسیر (Redirect) ها در سایت شما به درستی انجام شده اند.

صفحات دارای ارور خود را شناسایی کنید و در صورت نیاز، آن ها را مرتفع کنید، تمام موارد بالا در بخش Caverage موجود در سرچ کنسول قابل مشاهده هستند.

بررسی لینک های شکسته داخلی و خارجی

لینک های شکسته می توانند باعث ایجاد تجربه کاربری ضعیف برای کاربران و همچنین ایجاد مشکل در خزیدن ربات های موتورهای جستجو شود. اگر کاربران روی لینکی در وب سایت شما کلیک کنند و دریابند که آن ها به آدرس صحیح مورد نظر نمی رسند، موجب تاثیر منفی در تجربه کاربری می شود.

باید به موارد زیر دقت کنید و در صورت وجود مشکل، آن ها را مرتفع سازید:

  • ریدایرکت های ۳۰۱ و ۳۰۲ به درستی هدایت می شوند.
  • صفحات دارای ارور ۴۰۴
  • صفحات یتیم (صفحاتی که به آن ها هیچ لینکی داده نشده است)

برای رفع لینک های شکسته، باید URL هدف را به روز کنید یا اگر لینک دیگر وجود ندارد آن را به طور کلی حذف کنید.

از شر محتوای تکراری یا بی کیفیت خلاص شوید

چک لیست سئو

طبق چک لیست سئو باید مطمئن شوید که محتوای تکراری یا بی کیفیت در سایت شما وجود ندارد. عدم وجود محتوای تکراری در سایت یکی از مهمترین نکات سئو می باشد، وجود محتوای تکراری می تواند به دلایل زیادی رخ دهد، از جمله تکرار صفحه از ناوبری های مختلف، داشتن چندین نسخه از سایت و محتواهای یکسان.

یکی دیگر از نکات سئو این است که فقط یک نسخه از سایت شما در گوگل ایندکس شوند، به عنوان مثال موتورهای جستجو به جای یک وب سایت، همه این دامنه ها را ایندکس کنند:

  • https://www.abc.com
  • https://abc.com
  • http://www.abc.com
  • https://abc.com

عملیات رفع محتوای تکراری را می توان به روش های زیر پیاده سازی کرد:

  • Redirect 301 از نسخه کپی به نسخه اصلی موجود در سایت. بطور مثال
  • https://www.abc.com را به عنوان نسخه اصلی برگزینید و سایر آدرس ها را به آن ریدایرکت ۳۰۱ دهید.
  • اعمال canonical یا no-index برای صفحات کپی
  • در صورت امکان هرگونه محتوای تکراری یا کپی را حذف کنید.

منتقل کردن سایت به پروتکل HTTPS

چک لیست سئو

در سال ۲۰۱۴، گوگل اعلام کرد که پروتکل HTTPS یک معیار رتبه بندی و سئو است. بنابراین، اگر در سال ۲۰۲۱ سایت شما هنوز HTTP است، باید آن را تغییر دهید.

HTTPS از اطلاعات کاربران شما محافظت و آن ها را رمزگذاری می کند تا از هک شدن یا سرقت اطلاعات جلوگیری شود.

ایجاد الگوریتم مرتب برای URL ها

طبق گفته مستقیم گوگل : “ساختار URL سایت باید تا حد امکان ساده باشد.”

یکی از موارد موجود در بحث نحوه چک کردن سئو سایت بررسی URL های آن است، وجود تعداد زیاد کلمات غیرضروری در URL که به محتوای یکسان یا مشابه در سایت شما اشاره می کنند، موجب پیچیدگی URL می شوند و مشکلاتی را برای خزنده ها ایجاد کنند، در نتیجه، ممکن است ربات گوگل نتواند تمام محتوای سایت شما را ایندکس کند.

بنا بر مطالب گفته شده، باید URL ها را ساده، کوتاه و بدون کلمات غیرضروری بنویسیم.

اطمینان از وجود sitemap.xml بهینه در سایت

چک لیست سئو

نقشه های سایت XML به موتورهای جستجو در مورد ساختار سایت شما و مواردی که باید در صفحه نتایج جستجو ایندکس شوند نشان می دهند، دو مورد لازم برای سایت مپ بهینه شده:

  • هرگونه محتوای جدیدی که در سایت شما منتشر می شود باید در نقشه سایت ثبت شود (پست های اخیر وبلاگ، محصولات و…).
  • اگر در سایت شما بیش از ۵۰،۰۰۰ آدرس اینترنتی وجود دارد، سایت شما باید دارای چندین نقشه سایت XML باشد تا بودجه خزیدن خود را حداکثر کنید.

همچنین باید موارد زیر را از نقشه سایت خود حذف کنید:

  • URL های دارای Redirect 301 یا دارای تگ .no-index
  • URL هایی که دارای ارور ۴XX یا ۵XX هستند.
  • URL صفحات دارای محتواهای تکراری

خطاهای سایت مپ در سرچ کنسول قسمت Sitemaps قابل مشاهده هستند.

اطمینان از وجود یک فایل robots.txt بهینه شده در سایت

چک لیست سئو

فایل های robots.txt شامل دستورالعمل هایی برای ربات های موتور جستجو در مورد نحوه خزیدن وب سایت شما هستند.

هر وب سایت دارای “بودجه خزیدن” یا تعداد محدودی از صفحات است که می تواند در خزیدن قرار بگیرند، بنابراین ضروری است که مطمئن شوید ابتدا مهمترین صفحات شما crawl می شوند.

از طرف دیگر، باید مطمئن شوید که فایل robots.txt شما هیچ یک از صفحات مهمی که قطعاً می خواهید ایندکس شوند را اشتباهاً مسدود نمی کند.

مواردی که باید توسط فایل robots.txt مسدود شوند:

  • فایل ها و صفحات موقتی
  • صفحات مدیریت
  • صفحات سبد خرید و پرداخت
  • صفحات مربوط به جستجو در سایت
  • صفحات داری کنونیکال به صفحات دیگر

یکی از موارد مهم مربوط به فایل robots.txt این است که آدرس نقشه سایت خود را در این فایل قرار دهید تا پیدا کردن نقشه سایت برای ربات ها آسان تر و سریع تر شود.

طبق چک لیست سئو که در این مقاله به شما ارائه شد، می توانید سایت خود را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید و سئو آن را بهبود ببخشید، در آینده موارد بیشتری را به چک لیست سئو ۲۰۲۱ اضافه خواهیم کرد که امیدواریم بتوانید نهایت استفاده را از مطالب و موارد موجود در آن ببرید.

مطالب زیر را حتما بخوانید




منبع

این مطالب را نیز ببینید!

بزرگ ترین اشتباهات در تحقیق کلمات کلیدی سئو

بزرگ ترین اشتباهات در تحقیق کلمات کلیدی سئو

کمپین های بازاریابی سئو با تحقیقات کلید واژه ها شروع میشن و اگه این کار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *