چهارشنبه , شهریور ۳۱ ۱۴۰۰
صفحه اصلی / آموزش پایه سئو / مراحل سئو چیست؟ ۱۵ مرحله یادگیری برای دانش در سئو

مراحل سئو چیست؟ ۱۵ مرحله یادگیری برای دانش در سئو

سئو از موضوعات پیچیده محسوب میشه که دائما هم داره تغییر میکنه.

برای موفقیت خودتون و افزایش تخصصتون در این صنعت بهتره که با پانزده مورد و مراحلی که میخوام در ادامه بهتون معرفی کنم آشنایی کامل داشته باشین.

همون طوری که خودتون میدونین سئو به یه کانال ضروری در بازاریابی دیجیتال هم برای برند ها و هم سازمان ها تبدیل شده و مداوم هم داره تغییر میکنه.

اگه شما همیشه تلاش کنین که در این زمینه پیش قدم باشین این موضوع میتونه براتون مفید باشه مخصوصا برای کسایی که دارن سئو رو یاد میگیرن یا کارای دیگه ای رو شروع میکنن.

اگه هم هنوز تازه کارین اصلا نگران نباشین چون که سرعت تبادل اطلاعات و آموزش ها بالا رفته و این یادگیری مداوم چیزیه که خیلیایی که به سمت سئو میان بهش علاقه پیدا میکنن.

در این مطلب از سئو روز سعی کردم که پانزده مورد از زمینه های دانش سئو رو بهتون آموزش بدم که این پانزده مورد میتونن در طی حرفه خودتون بهتون کمک زیادی برسونن. 

  1. یاد بگیرین که ابزار های جست و جوگر چطوری کار میکنن

برای اونایی که در زمینه سئو فعالیت میکنن یا کسایی که به عنوان نقش کوچک تری در یک بازاریابی وسیع تر وارد اون میشن، این نقطه شروعشون محسوب میشه.

شما بهتره در اولین مرحله خودتون زمانی رو برای آشنایی با موتور های جست و جو بذارین تا یاد بگیرین که اهداف مشتریا چی هستند، چه کسایی سهم بیشتری در این بازار دارن، چه محصولاتی بعد از جست و جو هاتون نمایش داده میشن و چطوری نتایج ارگانیک نمایش داده میشن.

اینکه شما بدونین که در طی زمان نتایج صفحات جست و جو و رده بندی اونا (SERPs) چطوری تغییر کردن زمینه خوبی رو درباره چرایی نمایش محتوای فعلی بهتون میده.

همچنین باید اینو هم در این زمینه بدونین که وقتی جست و جوی شما برای گوگل کامل و واضح مشخص نباشه، ویژگی ها و عناوین مختلفی رو در نتیجه جست و جوی خودتون براتون نمایش میده ولی اگه همون جست و جو با قصد خاصی انجام بشه، گوگل بهتون نتایج بهتر و ظریف تری رو نشون میده.

  1. دنبال مخاطبای خودتون باشین

اون چیزی که ما قبلا تحت عنوان تحقیق کلمات کلیدی داشتیم الان خیلی گسترده تر شده.

الان ما باید به تحقیقات کلمات کلیدی خودمون ادامه بدیم و در همین حال مراحل خرید اونا رو هم پیش بینی کنیم.

در حال حاضر شما باید بتونین مخاطباتون رو از نظر جمعیت شناسی و روان شناسی اونا بررسی کنین، و محتوایی که در طی خرید خودشون از نظر تعامل بیشتر یا تمایل به خرید زیادتر دارن رو پیدا کنین و این برای پیشرفت کسب و کارتون میتونه خیلی مهم باشه.

اگه شما برای یه برند کوچک یا طیف وسیعی از برند ها کار میکنین باید بیشتر درباره اهداف کسب و کار مورد نظر خودتون بدونین و تلاش کنین تا مخاطبای هدفتون رو بهتر و بیشتر بشناسین.

  1. درباره رقباتون تحقیق کنین

اینکه شما بتونین چشم انداز رقابتی خودتون رو درک کنین در بیشتر مراحل سئو میتونه براتون مفید باشه.

همچنین اینو هم بدونین که فقط با رعایت کردن بهترین شیوه ها و همچنین بررسی کردن وبسایت خودتون میتونین نتایج متفاوت رو پیدا کنین و اونا رو اصلاح کنین.

اینکه شما بتونین وبسایت ها و برند های برتر که سهم بیشتری از بازار رو به خودشون اختصاص دادن رو زیر نظر بگیرین و مخاطبای مورد نظرتون رو به سمت سایت خودتون بکشین مسئله مهمی برای کسب و کارتون محسوب میشه.

تحقیق کردن درباره رقباتون میتونه به صورت دستی و یا با استفاده کردن از ابزار های مختلفی باشه که با استفاده از اونا شما باید تعیین کنین که چه چیزایی باعث موفقیت وبسایت اونا شده و سعی کنین که اون موارد رو هم در کسب و کار خودتون در نظر بگیرین.

این تحقیقات رو شما میتونین به طور کلی بر اساس عوامل خارجی تر و همچنین عوامل عمقی تر بررسی کنین و یا میتونین برای پرسش ها و سوالای جامع تربه صورت صفحه به صفحه اون رو بررسی کنین.

  1. وب رو برای خودتون تجزیه و تحلیل کنین

به طور کلی از متخصصای سئو انتظار میره که بتونن کارای خودشون رو تجزیه و تحلیل کنن. این موارد هم در این زمینه مهمن:

  • تاثیر استراتژی ها و تلاش های خودتون رو درک کنین.
  • تلاش خودتون رو به کسایی که در کسب و کار شما سهیم هستن گزارش بدین.

همچنین در این زمینه اینو هم بدونین که تسلط به Google Analytics از موارد ضروری محسوب میشه.

همچنین بسیاری از سفارشی سازی ها و موارد اضافی وجود دارن که به طور پیش فرض در دسترس نیستن که متخصصای سئو باید از اونا استفاده کنن.

بعضی از اونارو میتونین در ادامه ببینین:

  • مدل های انتساب برای مشاهده بیشتر مسیر خرید مشتری ها
  • گزارش تبدیل کمکی

از همه داده های تحلیلی که تواناییشو دارین استفاده کنین تا بتونین به یه تصویر کامل و مرتبط با اهداف جست و جوگر ها و شخصیت های مختلف برسین.

این موضوع میتونه به شما کمک کنه که تاثیر سئو رو در کسب و کار خودتون کاملا بشناسین.

  1. به موضوع ردیابی توجه کنین

اینکه شما بتونین با توسعه دهندگان و تیم های فناوری اطلاعات به عنوان یک موضوع اصلی در وبسایت خودتون کار کنین میتونه براتون در زمینه اسکریپت ها و پیکسل های ردیابی خیلی مهم باشه.

دقیقا به همین علته که دونستن درباره تجزیه و تحلیل، نقشه های حرارتی، Google Tag Manager و مکانیسمای ردیابی دیگه میتونه براتون ضروری باشه.

در حالیکه موارد زیادی از پیاده سازی ها و بروز رسانی ها از موارد ساده محسوب میشن مهارت کار کردن با دیگران در این زمینه از اهمیت کمتری برخورداره.

همچنین اینو هم بدونین که توسعه دهندگان و متخصصای فناوری اطلاعات همیشه در پیاده سازی و اطمینان پیدا کردن از ردیابی مناسب در ابزار هایی که بیشتر بازاریاب ها از اونا استفاده میکنن اطمینان کامل ندارن.

  1. سئوی تکنیکال رو به کسب و کارتون اضافه کنین

این مورد میتونه برای افراد خلاق و یا با محتوای بیشتر عجیب تر بنظر بیاد.

نقش های زیادی وجود دارن که متخصصای سئو به خودشون اختصاص میدن و برخی از اونا در این زمینه مهارت ندارن.

حتی اگه قرار نیست وارد کد بشین، وارد تنظیمات سرور بشین و یا میتونین افزونه ها رو در وبسایتتون پیکربندی کنین.

اینو هم مدنظر داشته باشین که شما باید در این بخش از عوامل فنی موثر بر سئو مطلع باشین.

توجه کنین که مواردی مثل تجربه صفحه، زمان بارگذاری صفحه ها، اتوماسیون، برچسب گذاری پویا و نمایه سازی و موارد دیگه ای مثل اینا در یکی از دسته های سئو قرار میگیرن.

مطمئنا شما میتونین بعدا بهترین محتوا ها رو در سایت خودتون داشته باشین و پیوند های معتبری که به سایت شما اشاره میکنن رو در نقاط مختلف وب مشاهده کنین.

این موضوع میتونه کمی از اون نقایص فنی سایتتون رو جبران کنه ولی اینو هم به یاد داشته باشین که ممکنه این موانع در مناطق مختلف سایتتون همچنان وجود داشته باشن و برای مشتریاتون مشکل درست کنن.

بنابراین بهتره که از همین الان برای یادگیری سئو تکنیکال وقت بذارین و برنامه ای برای اصلاح اونا و بهبود عملکرد سایت خودتون داشته باشین.

  1. نمایه سازی ها رو در نظر داشته باشین

اینکه شما بتونین نمایه سازی ها و عملکرد اونا رو درک کنین هنوزم برای کسب و کارتون خیلی اهمیت داره.

در سال های گذشته گوگل زمان بیشتری برای جست و جوها صرف میکرد اما این روزا این نتایج با سرعت بیشتری نمایش داده میشن بنابراین گوگل بیشتر از گذشته میتونه به شما کمک کنه.

اما چیزی که مهمه اینه که امروزه هم خیلی مهمه که کاملا نحوه عملکرد نمایه سازی رو درک کنین.

این دانش پایه میتونه در زمینه اقدامات راهبردی یا عیب یابی به شما کمک زیادی برسونه.

در این مورد سایت های بزرگ، سایت های تجارت الکترونیک و اونایی که محتوای تکراری بیشتری دارن نیاز به استراتژی های بیشتر و خاصتری در زمینه بودجه و استفاده از دستورات و موارد دیگه دارن.

علاوه بر همه اینا سایت هایی مثل سایت های بین المللی دارای پیچیدگی های بیشتری هم هستن.

  1. به HTML توجه کنین

امروزه انجام دادن سئو بدون داشتن دانش گسترده در زمینه HTML با استفاده از سیستم ها و ابزار های مدیریت منابع باز خیلی آسون تر از گذشته شده.

ولی اینو هم باید در نظر بگیرین که دونستن درباره HTML هنوزم کاربردای زیادی براتون داره.

مثلا وقتی مجبورین که مشکلات ناشی از CMS یا یه کد که برای سئو سخته رو رفع کنین به این دانش نیاز دارین.

اینکه بتونین مشکلات موجود در یه کد با برچسب های تکراری، پیگیری پیاده سازی های اسکریپت و همکاری در JavaScript، AJAX و سایر این زمینه ها رو رفع کنین، میتونه در زمینه افزایش سرعت سایت تون خیلی مهم باشه.

  1. جست و جوی محلی رو هم در نظر بگیرین

نقش ها و مسئولیت ها بر اساس اون سازمانی که مسئولیت بهینه سازی جست و جوی محلی رو بر عهده دارن میتونه متفاوت باشه.

جست و جوی محلی به اندازه ی کافی پیچیده محسوب میشه که SEJ دارای راهنمای محلی برای سئو محلی باشه و جنبه های مختلف برای تحت کنترل گرفتن اون رو بهتون نمایش میده.

متخصصای سئو در این زمینه باید درباره موارد زیر اطلاعات کافی داشته باشن:

  • اکوسیستم کامل جست و جوی محلی.
  • معیار ها و فاکتور های رتبه بندی.
  • اهمیت اسامی، آدرس ها و اطلاعات موبایل ها.
  • روند ها و مدیریت اونا
  1. عوامل روی صفحه رو بررسی کنین

خوشبختانه امروزه دیگه بیشتر متخصصای سئو روی عناصر تک صفحه ای تمرکز نمیکنن.

در حالیکه این روزا تمرکز روی محتوا و زمینه تغییر کرده، هنوزم جاهایی برای عوامل داخلی تر و عمیق تر پیدا میشن و باید اطمینان حاصل کنین که برچسب ها در هر صفحه ای که در سایتتون دارین منحصر بفرد و موجود باشن تا کاربرا بتونن ازشون استفاده کنن.

همچنین بررسی کنین که حتما محتواتون گسترده باشه و کل موضوع رو دربر بگیره و حتی اگه موارد خاص تر رو هم در نظر نگرفته باشه بتونه یه مطلب کلی و خوب رو برای مخاطبان بیان کنه.

همیشه هم اینو در نظر داشته باشین که تسلطتون بر عوامل داخل صفحه، نحوه همکاری اونا برای ایجاد یک زمینه مناسب و موارد دیگه همه و همه میتونن در رتبه بندی مطلب شما موثر واقع بشن.

  1. ساخت لینک ها رو یاد داشته باشین

همه ی ما میخوایم مطلب ها و محتوا هایی رو توسعه بدیم که به طور طبیعی پیوند ها رو جذب کنه ولی هرگز نباید نگران ایجاد لینک باشین، هنوزم شما باید بدونین که پیوند ها چطوری بر رتبه بندیتون اثر میذارن.

چیزی که معمولا درک نمیشه ارزش کمیت در برابر کیفیته و اینکه آیا ما بیش از حد بر روی لینک ها و پیوند ها تمرکز کردیم یا نه.

اینکه شما بتونین کیفیت لینک ها رو یاد بگیرین و استراتژی های جذب و بدست آوردن لینک های مرتبط و با کیفیت رو بلد باشین و بدونین چجوری اونارو در استراتژی بهینه خودتون پیاده سازی کنین میتونه به کسب و کار شما کمک زیادی برسونه و از جمله نکاتی محسوب میشه که باید بر اون تسلط داشته باشین.

  1. E-A-T

تخصص، اقتدار و قابلیت اطمینان که مخفف اونا میشه E-A-T از عوامل رتبه بندی نیستن ولی یادگیری و درک اونا میتونه براتون خیلی مهم باشه.

این موضوع همون مفهومیه که گوگل در موارد زیادی ازشون سخن گفته و موضوعشون به سال ۲۰۱۴ برمیگرده.

شما باید بیشتر به ضرورت ایجاد ارتباط از طریق محتوا و وضعیت ارتباط از طریق لینک ها دقت کنین ولی E-A-T در این موضوع کمی عمیق تر میشه و میتونه موارد عمقی تری رو در بر بگیره.

با وجود چرخه مکرر بروزرسانی های الگوریتم های گوگل دونستن درباره E-A-T و توانایی داشتن در استفاده از اون به عنوان یه فیلتر در صورت کاهش عملکرد، بعد از یه بروزرسانی، میتونه اهمیت زیادی داشته باشه.

  1. فرایند ها رو توسعه بدین

اینکه شما به همه ی زمینه های سئو در یک زمان بپردازین یه موضوع سخت محسوب میشه.

اگه بتونین یه استراتژی منسجم درست کنین، و فعالیت ها رو هم اولویت بندی کنین، و کاراتون رو از طریق به انجام رسوندن مرحله به مرحله پیاده سازی کنین همه این موارد میتونن برای موفقیت شما ضروری باشن.

همچنین بدون داشتن یه روش برای انجام فعالیت ها بطور مکرر، حتی درخشان ترین و بهترین افراد بینمون هم نمیتونن یه مسیر رو تا آخرش طی کنن.

در این زمینه باید این مورد رو در نظر بگیرین که ایجاد کردن یه فرایند قابل تکرار و استاندارد، میتونه برای استمرار پیشرفت و سود ذینفعاتون اهمیت داشته باشه.

  1. تطبیق پذیری رو همیشه در نظر داشته باشین

این موضوع ممکنه ظاهری به نظر برسه ولی اینکه بتونین فرایندی که در بالا ذکر شده رو داشته باشین باید تعادل و سازگاری رو هم در نظر بگیرین.

درست مثل روش های دیگه شما باید بتونین با موارد زیر سازگاری پیدا کنین و اونا رو کاملا در نظر بگیرین:

  • تغیییر اولویت ها برای ذینفعان
  • تغییرات چشم انداز رقابتی
  • تغییرات در مخاطبای هدفتون
  • بروزرسانی هایی که توسط خود موتور های جست و جو انجام شدن و تغییراتی که کردن

در حالی که سازگاری یا همون تطبیق پذیری بیشتر یه استعداد محسوب میشه تا مهارت، بازم پیدا کردن یه راه خوب برای تسلط بر این چرخش ها و تغییرات میتونه خیلی اهمیت داشته باشه.

در این زمینه همیشه به این موضوع توجه کنین که شما باید بتونین تشخیص بدین که چه چیزایی باید در استراتژی ها، رویکرد ها، تاکتیک ها یا اهدافتون بروز بشن.

حتی وقتی همه چی به خوبی پیش میره و مشکلی برای سایتتون پیش نیومده رتبه بندیتون و میزان ورود مشتریان به سایتتون میتونه کاهش پیدا کنه.

در این زمان تواناییتون در زمینه عیب یابی و پیدا کردن یه راه حل مناسب میتونه براتون خیلی مفید باشه.

گاهی اوقات هم تغییرات سایت ها، به روز رسانی های الگوریتم موتور های جست و جو یا تغییرات بازار میتونن برای کسب کارتون ضرر داشته باشن.

ولی شما باید همیشه قدرت تطبیق پذیری خودتون رو افزایش بدین و سعی کنین که در این زمینه استقامت لازم رو داشته باشین.

  1. سئوی بین المللی

ملاحظاتی از سئو که در زمینه بین المللی وجود داره در سایتایی که فقط روی زمینه های داخل کشورشون تمرکز کردن معمولا در نظر گرفته نمیشن.

اگه شما در نظر دارین که تمرکزتون رو روی مناطق دیگه هم داشته باشین بهتره که به موارد زیر در این زمینه توجه کنین و اونا رو برای این کار در نظر بگیرین:

  • دامنه های سطح بالا
  • میزبانی
  • برچسب های Hreflang
  • تفاوت زبان ها و کشور ها در نسخه های بین المللی موتور های جست و جو

طیف وسیعی از مواردی که بر سئو تاثیر دارن با ۱۵ مورد گفته شده در این مطلب مرتبطن.

وقتی که در این موارد به سرعت و مهارت بیشتر رسیدین، میتونین خیلی موفق باشین.

ولی هیچ وقت دست از یادگیری مطالب بیشتر بر ندارین و نذارین اطلاعاتتون قدیمی بشن.

وقتی که میخواین سئو رو یاد بگیرین و روی مطالب اون تسلط پیدا کنین، یادتون باشه که از درک نحوه عملکرد موتور های جست و جو شروع کنین.

این کار بهتون یه چشم انداز و چهارچوب عالی میده.

سعی کنین که چیزایی که میشه اونا رو در زمینه سئو اندازه گیری کرد رو یاد بگیرین و نحوه کار خودتون و جایگاهتون رو در سئو درک کنین.

بعد از اون شما میتونین به بحث های خاص تری مثل دانش بهینه سازی فنی داخل و خارج از صفحه بپردازین.

منابع درست و نحوه های صحیح یادگیری خودتون رو بشناسین.

اگه میتونین از آموزش دادن افراد، دوره های آنلاین، پادکست، مقاله یا رسانه های دیگه استفاده کنین تا بتونین جا های خالی کسب و کار خودتون رو پر کنین و روی مواردی که نیاز به پیشرفت دارین کار کنین.


منبع

این مطالب را نیز ببینید!

الگوریتم سندباکس گوگل چیست؟

الگوریتم سندباکس گوگل چیست؟

۱۰۰ها نکته آموزشی رایگان در اینستاگرام نیوسئو سندباکس گوگل الگوریتمی است که وبسایت های تازه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *