صفحه اصلی / meta tags / متاتگ های سئو

متاتگ های سئو

اصولا اولین مبحث برای یادگیری سئو، متا تگ ها  هستند. از آنجایی که متا تگ ها در بالای صفحه قرار دارند، اولین آیتمی هستند که در هر وبسایت توسط خزشگرهای موتورهای جستجو بررسی می شوند. همیشه جنبه های منفی در این باره مثل تاثیرات تگ کلمات کلیدی مطرح می شود اما جنبه های مثبت زیادی هم دارند، مثلا بهترین ابزار برای شناسایی صفحه توسط موتورهای جستجو هستند، برای همین در این مقاله می خواهیم تعریف دقیقی از انواع متا تگ ها ارائه دهیم تا این ابهامات کاملا رفع بشوند.

از متا تگ های مختلفی می شود در صفحات وبسایت استفاده کرد و از بین همه، «کلمات کلیدی» و «توضیحات» شناخته شده ترین متا تگ ها هستند. برای شناخت بهتر متا تگ ها، تعدادی از پرکاربردترین آنها را به «خوب»، «بد» و «بی تاثیر» دسته بندی کردیم و جالب ترین قسمت این مقاله طولانی تر بودن دسته «بد»ها از دسته بندی های دیگر است!

پیشنهاد من به شما این است که فقط متا تگ هایی که بدردتان می خورند را استفاده کنید و برای اشغال نشدن کدهای سایتتان، آنهایی که استفاده نمی شوند را حذف کنید. هرچقدر که تعداد کد های کمتری داشته باشید برای سایتتان بهتر است. کدهای هر صفحه برای مرورگرها مثل تابلو های راهنمایی هستند، اگر به درستی استفاده شده باشند مسیر را به خوبی به مرورگر نشان می دهند و اگر استاندارد نباشند فقط باعث سردرگمی مرورگر می شوند.

متا تگ های خوب                 متاتگ های بی تاثیر                 متا تگ های بد

 

متا تگ های خوب

این نوع از متا تگ ها باید حتما توی هر صفحه ای وجود داشته باشند پس تا حد امکان فقط از این موارد استفاده کنید.

تگ content type برای معرفی نوع کاراکتر متن برای هر صفحه به کار می رود و اگر استفاده نشود ممکن است روی نحوه نمایش صفحه شما اثر منفی بگذارد. در زیر چند مورد برای نمونه معرفی کردیم اما بهترین گزینه را طراح سایتتان باید انتخاب کند.

<meta http-equiv=”Content-Type” content=”text/html; charset=utf-8″/>

با این که تگ عنوان با کلمه meta شروع نمی شود ولی مثل بقیه متا تگ ها باید در قسمت هدر باشد. عنوان، برای توصیف صفحه به کار می رود و برای سئو خیلی مهم است؛ برای همین باید هر صفحه، عنوان مخصوص به خودش را داشته باشد.

تگ توضیحات، فقط برای توضیح صفحه در نتایج جستجو به کاربران استفاده می شود و روی رتبه صفحه تاثیری نمی گذارد، اما نقش مهمی دارد. تعداد کاراکترهای توضیحات باید حداکثر تا ۱۶۰ کاراکتر و متنش برای کاربران جذاب باشد.

امروزه حتی کارهای روزمره هم با موبایل انجام می شوند به همین دلیل اهمیت Viewport هر روز بیشتر می شود. اگر از این تگ استفاده نکنید، ممکن است کاربرهای زیادی را از دست بدهید. برای بررسی حضور Viewport در صفحه کافی است از ابزار رایگان بررسی آنلاین متاتگ ها استفاده کنید. شکل استاندارد این meta tag:

<meta name=viewport content=”width=device-width, initial-scale=1″>

 

متاتگ های بی تاثیر

از این دسته فقط در شرایط خاص استفاده می شود و اگر از حضورشان در صفحات الزامی نیست، استفاده نکنید.

  • تگ های شبکه های اجتماعی

اشتراک گذاری مطالب توئیتر و فیس بوک مهم هستند، اما ضروری نیستند.

اکثر وبمستران اعتقاد دارند که باید حتما از این tag استفاده شود، اما اشتباه است! چون بدون این تگ، صفحات قابلیت ایندکس و فالو شدن را دارند و فقط در صورتی باید از این متاتگ استفاده بشود که بخواهید هر کدام از این ۲ دستور رو تغییر بدهید. بنابراین اگر بخواهید لینک های صفحه noindex بشوند ولی follow باشند، باید تگ فالو رو با نوایندکس اضافه کنید به طوری که فقط فالو اتفاق بیوفتد. فقط چیزی رو تغییر بدهید که می خواهید از حالت نرمالش خارج بشود. توضیح کامل این متاتگ در نوشته متا تگ robots و نقش آن در سئو ارائه شده که توصیه میکنم مطالعه کنید.

<meta name=”robots” content=”noindex”  />

از بوت های ویژه برای ارائه دستورالعمل های خاص استفاده می شود. مانند noodp که اجازه استفاده از اطلاعات DMOZ سایت را به موتورهای جستجو نمی دهد و یا noydir که مانع از استفاده دایرکتوری های یاهو می شود.

بهتر است در نظر داشته باشید که موتورهای جستجو کارشان را به خوبی انجام می دهند، اما در بعضی موارد لازم است که راهنمایی شوند. اگر فکر می کنید به این تگ ها نیاز دارید، پس باید حتما از همه تگ های روبوتی که گفته شد، استفاده کنید.

اگر وبسایتتان بین المللی و چند زبانه است، tag زبان برای معرفی لیست زبان هایی که در سایتتان استفاده می کنید به کار می آید.

این تگ فقط توسط Bing پشتیبانی می شود و سه نوع است: نام مکان، موقعیت جغرافیایی و منطقه.

<META NAME=”geo.position” CONTENT=”latitude; longitude”>

<META NAME=”geo.placename” CONTENT=”Place Name”>

<META NAME=”geo.region” CONTENT=”Country Subdivision Code”>

شاید تعجب کنید که چرا این تگ را در لیست تگ های بی تاثیر قرار داده ایم. درست است که هیچ متخصص سئو خوبی پیشنهاد نمی دهد که وقتتان را روی این تگ بگذارید، ولی ممکن است جایی بدردتان بخورد. پیشنهاد ما این است که اگر این تگ به صورت خودکار در سایت شما ایجاد می شود، حذفش نکنید.

رفرش یک روش بسیار قدیمی ریدایرکت است و توصیه می کنیم که از این متاتگ استفاده نکنید. همیشه باید از یک ریدایرکت ۳۰۱ سمت سرور استفاده کنید. گاهی اوقات ضروری هستند اما گوگل علاقه ای به اجرای این ریدایرکت ندارد.

  • کدهای تایید سایت

آیا سایتتان توسط گوگل و بینگ تایید شده است؟ اگر امکان استفاده از فرم های ممیزی برای سایتتان را ندارید حتما از تگ ممیزی سایت استفاده کنید اما تا حد امکان از روش های دیگر برای ممیزی استفاده کنید. گوگل امکان ممیزی را با دی ان اس (DNS)، فایل خارجی یا با لینک کردن حساب کاربری گوگل آنالیتیکس (Google Analytics ) فراهم کرده است. موتور جستجوی بینگ فقط اجازه انجام این کار را با فایل XML و یا متاتگ می دهد پس بهتر است که از XML استفاده کنید.

متاتگ های سئو

 

متا تگ های بد

قبل از بررسی این تگ ها باید بدانید که اگر از متا تگ های بد استفاده کنید، اتفاق بدی برای وبسایتتان نمی افتد. گوگل پیشنهاد می کند که فضای کدهای صفحات را با  استفاده از این تگ ها اشغال نکنید. پس اگر به فکر سئوی بهتر هستید، تگ های زیر را از هدر صفحات وبسایتتان پاک کنید:

این تگ، مولف صفحه را مشخص می کند. وجود آن در صفحه الزامی نیست.

این تگ به ربوت ها دستور می دهد که بعد از یک دوره زمانی خاص دوباره به صفحه بازگردند. این تگ را موتورهای جستجو اصلی فالو نمی کنند.

این تگ مناسب بودن محتوا برای سنین مختلف را نشان می دهد. البته به جای استفاده از این تگ، بهتر است عکس ها و فیلم های مربوط به سنین بزرگسال را در دایرکتوری های جداگانه از عکس های دیگر سایت قرار دهید و به گوگل این موضوع را اعلام کنید.

تاریخ انقضا مشخص می کند که صفحه در چه زمانی منقضی می شود و تاریخ اعلام می کند که صفحه در چه تاریخی ایجاد شده است. اگر  صفحه ای منقضی شد، فقط حذفش کنید. لطفا مرتبا محتواهای منقضی شده را آپدیت نکنید. این کار را نهایتا سالی یک بار انجام دهید.

اگر به فوتر سایتتان توجه کرده باشید احتمالا عبارت « کپی رایت» را دیده اید. این نوشته همان کپی رایت سایت شما است.

این تگ برای ارائه یک خلاصه از محتوا در صفحات به کار می رود و البته بیشتر برای سایت هایی با موضوعات علمی و تحقیقاتی مورد استفاده قرار می گیرد.

این تگ برای تعیین دسترسی افراد به اسناد سایت بر اساس ناحیه جغرافیایشان است که معمولا بر روی global (جهانی) تنظیم می شود (local برای سایت های محلی استفاده می شود). در این حالت صفحه برای عموم باز و بدون رمز در نظر گرفته می شوند و همه در سراسر جهان می توانند از این صفحه استفاده کنند؛ پس بهتر است این تگ را در حالت global، تنظیم کنید.

این تگ مشخص می کند که صفحه با چه برنامه ای ایجاد شده است. این تگ هم مانند تگ author بی استفاده است.

از این tag با امید کنترل کردن زمان و چگونگی صفحات کش شده در مرورگر اضافه می شوند. بهتر است این کار را در هدر انجام دهید.

این tag، نوع منبع صفحه را مشخص می کند، مثل “document”. به جای صرف وقتتان برای این تگ بهتر است این وظیفه را به سیستم اعلام DTD بسپارید تا این کار را برای شما انجام دهند.


منبع

این مطالب را نیز ببینید!

راهنمای سئو در طراحی سایت فروشگاهی

اگر می خواهید ترافیک و فروش بیشتری برای وبسایت فروشگاهی خود دریافت کنید، اولین گام …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *