یکشنبه , آبان ۲ ۱۴۰۰
صفحه اصلی / آموزش پایه سئو / سئو نویسی چیست؟ اصول سئو سازی در مقاله نویسی

سئو نویسی چیست؟ اصول سئو سازی در مقاله نویسی

سئو نویسی به برنامه ‌ریزی، نوشتن و بهینه ‌سازی مقاله سایت می‌گویند.

هدف از سئو نویسی این است که موتورهای جستجو بتوانند سایت و مقاله موجود در صفحه سایت شما را بهتر درک کنند.

هر چقدر درک موتورهای جستجو از وب سایت شما بالاتر برود بیشتر احتمال دارد سایتتان را به کاربران نشان دهد.

از جمله وظایف متخصص تولید محتوا نوشتن محتوایی است که اصول ابتدایی سئو در آن رعایت شده باشد.

این اصول مثل سیگنالهایی هستند که مقدار اعتبار و مربوط بودن صفحه شما را به موتورهای جستجو نشان می‌دهند.

نوشتن در فضای وب به قصد بازاریابی شیوه‌های خاص خودش را دارد.

برای تضمین موفقیت، متخصص تولید محتوا حتما باید با آن بخش از اصول سئو که به او مربوط است آشنایی کامل داشته باشد.

در ادامه بهترین تکنیکها و روشهای سئو نویسی و یا سئو سازی را شرح می‌دهیم.

نوشتن طرح کلی روی کاغذ

قبل از اینکه دست به قلم شوید، باید فهرست مطالبتان را آماده کنید.

یعنی آن دسته مطالبی که برای کاربران هدفتان مهم هستند. به دو طریق می‌توانید موضوعات مهم کاربران را کشف کنید:

از طریق جستجوی گوگل

می‌توانید در گوگل راجع به موضوعتان جستجوی مفصلی انجام دهید و درک کلی از نیاز کاربران هدفتان پیدا کنید.

بعد بر اساس آن، موضوعاتتان را انتخاب و اولویت کنید.

از طریق منطق و استدلال

خیلی راحت می‌توانید خودتان بر اساس دلیل عقلی بفهمید که مثلا کابران در حوزه کامپیوتر ممکن است بیشتر سراغ چه چیزهایی بروند و در چه رابطه‌ای برایشان سوال پیش بیاید.

با طرح چنین سوالهایی پیش خودتان، می‌توانید موضوعاتتان را به ‌راحتی مشخص کنید و به شکل هدفمند، تولید محتوا را شروع کنید.

راه پیدا کردن دغدغه و نیاز کاربران زیاد است. ولی متاسفانه بیشتر این منابع از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کنند.

ابزارهایی مثل Ahref Keywords Explorer، SECockpit، یا وب سایتی مثل AskThePublic.com که عبارتهای چند کلمه‌ای در مورد زمان، مکان، چرایی و اینگونه کلمات کلیدی طولانی را به شما نمایش می‌دهد.

تبدیل موضوع به کلمات کلیدی در سئو نویسی

تحقیق در مورد کلمات کلیدی یکی از مهم‌ترین بخشهای تولید محتواست.

می‌توانید با استفاده از کلمات کلیدی خیلی بهتر پستهایتان را به دیگران معرفی کنید.

ببینید موضوعی که انتخابی کردید چه کلمۀ کلیدی خوبی می‌تواند در بر داشته باشد.

این کلمه کلیدی می‌توان از یک کلمه تا یک عبارت چند کلمه‌ای باشد.

توصیه می‌کنیم اگر وب سایتتان را جدیدا راه‌اندازی کرده‌اید برای شروع از عبارتهای چند کلمه‌ای استفاده کنید.

چون رقابت زیادی روی این نوع عبارتها وجود ندارد و سریع‌تر به جواب می‌رسید.

استفاده از کلمات کلیدی در سئو نویسی

بعد از انتخاب کلمه کلیدی، حالا نوبت استفاده از آن است.

می‌توانید کلمات کلیدی را در URL، متای توضیحات و تایتل صفحه محتوایتان اضافه کنید.

به خاطر داشته باشید اینکار اجباری نیست. اگر می‌بینید اضافه کردن کلمه کلیدی در تایتل باعث می‌شود تایتل خوش خوان نباشد، آن را در ابتدای محتوایتان اضافه کنید.

همچنین در زیرتیترهای H1، H2 و … هم آن را استفاده کنید.

موضوع مهمی که باید به‌خاطر داشته باشید، پرهیز از استفاده بیش از اندازه کلمات کلیدی در متن است.

موتورهای جستجو در برخورد با این موارد نمره منفی لحاظ می‌کنند.

بهتر و معقول ‌تر این است که از کلمات مشابه با کلمات کلیدی‌ تان در متن استفاده کنید. اینکار به طبیعی ‌تر بودن محتوایتان کمک زیادی می‌کند.

توجه به نیت کاربران در سئو نویسی

از جمله نکات سئو در تولید محتوا، توجه کردن به نیت و خواسته کاربران است.

مسئله اینحاست که هر موضوعی مهم نیست و در اولویت قرار ندارد.

اگر دوست دارید شانس دیده‌شدنتان افزایش پیدا کند، صفحات وب جستجو را بگیرید.

ببینید کاربران در رابطه با حوزه کاری شما دنبال چه چیزی هستند و بعد در همان رابطه محتوا تولید کنید.

اگر هم سایتی نوپا هستید، باید ابتدا به موضوعاتی توجه کنید که شالوده کار شما هستند.

نوشتن محتوایی کامل و جامع در سئو نویسی

تحقیقات نشان داده است محتوای طولانی رتبۀ بهتری در گوگل کسب می‌کند.

البته صرفا طولانی بودن آن مد نظر نیست. گوگل اینطور فرض می‌کند هر چه مقاله شما طولانی ‌تر باشد، پس حوزه‌های بیشتری را پوشش داده‌اید.

برای همین، به احتمال زیاد کاربر می‌تواند بدون مراجعه کردن به سایتهای دیگر، جواب سوالش را در صفحه شما پیدا کند.

رمز موفقیت در نوشتن مقاله طولانی این است که تمام جنبه‌ها را پوشش بدهید و جواب مناسبی برای نیازهای کاربر ارائه بدهید.

بهینه ‌سازی تگهای تایتل در سئو نویسی

طبق یافته‌ های وب سایت Moz، نرخ کلیک ارگانیک از جمله عناصر رنکینگ گوگل است.

این یعنی هر چه کاربران بیشتری روی صفحات شما کلیک کنند، رنکینگ بالاتری پیدا می‌کنید.

البته حفظ آنها در صفحه برای مدت زمان مشخص هم مهم است. در غیر اینصورت ضربه می‌خورید.

به همین دلیل، خوب است از کلمات کلیدی در تگ تایتل استفاده کنید.

جدای از این، می‌توانید با نوشتن کلماتی مثل «بهترین»، «شگفت ‌انگیز» و صفتهایی از این دست، و یا استفاده از عدد در تایتل محتوایتان، کاربران را ترغیب کنید به سمت شما بیایند.

استفاده از متای توضیحات در سئو نویسی

نوشتن متای توضیحات عالی، نرخ کلیک ارگانیک سایتان را افزایش می‌دهد.

اینجاست که توصیه می‌کنیم برای هر صفحه‌ای که دارید متای توضیحات خاصی بنویسید.

متای توضیحات مثل قلاب ماهی ‌گیری عمل می‌کند. در این بخش، با توضیح مختصر در مورد صفحه، می‌توانید راحت ‌تر کاربر را به سمت خودتان بکشانید.

استفاده از لینک‌های داخلی در سئو نویسی

لینک‌های داخلی بهترین ابزار برای بهینه‌سازی سایت برای کاربران و موتورهای جستجو است.

کاربران با این لینک ‌ها به مطالب مرتبط وصل می‌شوند و در صورت نیاز، اطلاعات جانبی و بیشتری در خصوص سوالاتشان می‌خوانند.

موتورهای جستجو هم راحت‌تر می‌توانند سایتتان را درک و ایندکس کنند و با ساختار و معماری آن آشنا شوند.

خوب است برای هر صفحه و محتوای جدیدی که بارگذاری می‌کنید چند لینک داخلی به صفحات مرتبط در نظر بگیرید.

استفاده از لینک‌های خارجی در سئو نویسی

وب سایت Moz در مطالعاتش متوجه شده است لینک‌های خارجی نیز می‌توانند روی رنکینگ سایت شما تأثیر بگذارند.

دلیلش این است که موتورهای جستجو هدفشان این است تا محتوایی مربوط به کاربران ارائه کنند.

شما هم با فراهم کردن لینک‌های مفید بیشتر به کاربر، اهمیت خودتان را در این زنجیره نشان می‌دهید.

این لینک ‌ها می‌تواند به سمت صفحات دیگر با توضیحات تکمیلی باشد، یا حتی به سمت محصول برای فروش.

استفاده از تصویر و ویدئو در سئو نویسی

درست است که استفاده از رسانه‌ های مختلف زیر سئو نویسی قرار نمی‌گیرد، اما بخش بسیار مهم آن محسوب می‌شود.

رسانه‌ های صوتی بصری مثل اینفوگرافیکها، جدولها، نمودارها، ویدئوها و … همه با هم به جذاب ‌تر شدن محتوای شما کمک می‌کنند.

کاربر راحت‌ تر می‌تواند مطالب شما را درک کند. وقت بیشتر و اعتبار بیشتری برای شما قائل شود و همیشه در جستجوهایش اول به سایت شما وارد شود.

تبلیغ محتوا در استراتژی سئو نویسی

وقتی محتوا منتشر می‌کنید باید سعی کنید آن را در کمترین زمان به بیشترین افراد معرفی کنید.

ساده‌ ترین کار ایمیل زدن یا اطلاع‌ رسانی در شبکه ‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، توییتر، تلگرام و غیره است. اصول محتوا نویسی برای شبکه های اجتماعی را مطالعه کنید.

اگر هم تعداد فالوورهایتان زیاد نیست، نگران نباشید. از هر روشی برای خبر دادن دیگران استفاده کنید.

 هر چقدر بیشتر در این موارد تجربۀ بیشتری پیدا کنید، قوی ‌تر می‌توانید عرض اندام کنید. رعایت اصول سئو در تولید محتوا رو بخونید.

کارتان را به جلو ببرید و موفقیت بیشتری به ‌دست بیاورید. برای یادگیری و آموزش رایگان و حرفه ای سئو در سئو روز، کلیک کنید.


منبع

این مطالب را نیز ببینید!

مراحل سئو چیست؟ ۱۵ مرحله یادگیری برای دانش در سئو

مراحل سئو چیست؟ ۱۵ مرحله یادگیری برای دانش در سئو

سئو از موضوعات پیچیده محسوب میشه که دائما هم داره تغییر میکنه. برای موفقیت خودتون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *