یکشنبه , آذر ۱۴ ۱۴۰۰
صفحه اصلی / آموزش پیشرفته سئو / توضیحات گوگل درباره رندرینگ Rendering و تاثیر آن بر سئو

توضیحات گوگل درباره رندرینگ Rendering و تاثیر آن بر سئو

مارتین اسپلیت از گوگل درباره رندرینگ و تاثیرای مختلف اون بر سئوی شما توضیحات کاملی داده.

در این مطلب از سئو روز میخوام توضیحات اون و همچنین راهکار های مفید بیشتری در این زمینه رو براتون نمایش بدم تا شما بتونین ازشون استفاده کنین.

مارتین اسپلیت در یه وبینار به نام Duda که درباره نحوه ارائه کردن صفحه های وب و تاثیرای مختلف اون بر سئو بود، شرکت کرد.

در ادامه مطلب توضیحات اون رو میخونیم و بهتر با نظرات گوگل در این زمینه آشنا میشیم.

اما اول از همه بهتره بدونین که رندرینگ به وقتی گفته میشه و در واقع در هنگامی اتفاق میفته که یه مرورگر به خصوص، یه صفحه وب رو درخواست میکنه.

این بخش یه قسمت مهمی از نمرات Core Web Vitals محسوب میشه.

مقاله مهم گوگل در رابطه با: چرا اصلاح Core Web Vital باعث افزایش رتبه میشه؟ رو از دست ندید.

بنابراین با توجه به این موضوع دونستن درباره این مسئله میتونه راز های زیادی در زمینه Core Web Vitals رو براتون حل کنه.

Rendering رندرینگ یا همون ارائه صفحات وب

ارائه یا همون رندرینگ صفحات وب یه موضوعیه که بین مرورگر و صفحات وب اتفاق میفته.

یعنی این بخش فرایندیه که باعث ایجاد یه صفحه وب میشه.

اگه شما یه فرایند ارائه صفحه کارآمد تر داشته باشین، در اون صورته که میتونین نمرات خودتون رو در زمینه Core Web Vitals از سایر رقباتون بالاتر ببرین.

اما اگه بازدهی کارآمد خودتون رو کاهش بدین، این کارتون میتونه روی فروشتون، درآمد های تبلیغاتی خودتون و خیلی موارد دیگه تاثیرای منفی داشته باشه.

از مارتین اسپلیت خواستیم که برامون رندرینگ رو بهتر و بیشتر تعریف کنه و دربارش توضیح بده.

اون با یسری مثال و رابطه بین این موضوع و دستور پخت غذا و خود غذا سعی کرد که این موضوع رو ساده تر و قابل فهم تر توضیح بده.

همچنین قبل از اینکه صحبت های اون رو ببینین، بهتره بدونین که HTML به معنی زبان نشونه گذاری ابر متنه.

این یعنی که HTML یه فرمت بخصوصه که از اون برای ارائه بهتر یسری اسناد و موضوعات از طریق اینترنت استفاده کرد.

در ادامه براتون توضیحات مارتین اسپلیت درباره رندرینگ رو آوردم تا شما بهتر بتونین با این موضوع آشنا بشین:

اگه شما HTML رو به عنوان یه دستور پخت در نظر بگیرین.

در اون صورت میتونین موارد تشکیل دهنده اون رو به این صورت در نظر بگیرین که شما یسری متن دارین، یه تعدادی عکس رو هم جمع آوری کردین و یسری موارد دیگه هم برای این دستور پخت پیدا کردین و از قبل اونا رو در نظر گرفتین.

اما یادتون باشه که شما واقعا این موارد رو در یه دستور پخت حقیقی ندارین.

همون طور که خودتون میدونین دستور پخت یه کاغذه که تمام مراحل و راه حل های درست کردن یه غذای بخصوص رو بهتون میده.

اگه شما به صحبت های مارتین دقت کرده باشین، به نظر اون HTML دقیقا مثل یه دستور پخت میمونه.

و همچنین متن ها و تصاویر یه مواردی هستن که برای درست کردن یه غذای کامل و عالی، یعنی همون صفحه وب خودتون، استفاده میشن.

بعد از این صحبت ها، مارتین این مقایسه رو با قیاس بین منابع صفحه وب خودتون و مواد فیزیکی موجود ادامه میده:

این روزا اگه بخواین منابع یه وبسایت رو در نظر داشته باشین، میتونین به CSS، فایل های جاوا اسکریپت و تصاویر، فیلم ها و خیلی موارد دیگه اشاره کنین.

که همه و همه مواردی هستن که شما اونا رو بارگذاری میکنین تا صفحه خودتون رو در وبسایتتون بهبود بدین.

و در آخر اون وبسایتی رو که میشناسین و ازش استفاده میکنین، باید در صفحه مرورگر کاربراتون نمایش داده بشه.

این آخرین بخش دستور پختتونه.

رندرینگ مثل غذا درست کردنه!

مارتین در مرحله بعدی صحبت های خودش این فرایند رو با درست کردن غذا مقایسه میکنه.

و به عنوان مواد اولیه کارتون منابعی مثل تصاویر، CSS و موارد دیگه رو همونجوری که در قبل هم بهتون گفتیم در نظر گرفته.

همچنین اون در ادامه موضوع میگه:

و رندرینگ تقریبا مثل پخت و پز یه غذا و مراحل آماده سازی اون میمونه!

Googlebot Crawling و رندرینگ

بعد از اینکه مارتین این فرایند رو با یه مثال ساده برامون توضیح میده، به این موضوع میرسه که رندرینگ دقیقا چه معنایی برای Googlebot داره.

مارتین درباره Googlebot میگه:

بنابراین اگه بخواین بهتر متوجه این موضوع بشین بهتره بدونین که Crawling از پایه و اساس، به این موضوع مربوط میشه که شما بتونین وارد کتاب بزرگی از دستورالعمل های مختلف بشین.

و بعد از اون یه صفحه به یه دستورالعملی رو بهتون نشون میده که مورد نظرتون بوده و اون رو درخواست کردین.

این فقط یه مثال سادست که شما بتونین بهتر با این فرایند آشنا بشین.

مثل این میمونه که شما در یه آشپزخونه بزرگ پر از دستورالعمل ها یا همون دستور پخت ها وایستاده باشین.

و بعد از اون Crawling بهتون یه صفحه از دستورالعمل مورد نظرتون رو میده.

و بعد از اون شما با یه فرایند به نام رندرینگ و با استفاده از Crawling منابع مورد نیازتون رو بدست میارین.

و همون طوری که بهتون گفتم با فرایند رندرینگ در نهایت میتونین یه غذای عالی داشته باشین!

این دقیقا همون مسئله ایه که از اول دارم براتون با این مثال ساده توضیح میدم.

تجزیه HTML برای یه مجموعه صفحه وب

بخش بعدی که میتونه برای برنامه نویسای مختلف مهم باشه، همون تجزیه و تحلیه.

تجزیه هم همونجوری که خودتون میدونین در واقع همون گرفتن تمام قسمت های سند HTML (جاوا اسکریپت، CSS، عناصر HTML) و پیروی از دستورالعمل های مختلف درست کردن یه صفحه وب محسوب میشه.

مارتین بحث خودش رو درباره رندرینگ ادامه میده:

بنابراین اگه بخواین بهتر بدونین، رندرینگ، HTML رو تجزیه و تحلیل میکنه.

و در واقع مواردی که از Crawling درست میشن، و اون مواردی که ازش خارج میشن، یه دسته متن هستن که به راحتی و در یه زمان خیلی کم قالب بندی شدن و براتون نمایش داده میشن.

و اگه شما بخواین اونا رو برای وبسایتتون به یسری صفحات بصری تبدیل کنین، باید با استفاده از رندرینگ اونا رو ارائه بدین.

این موضوع دقیقا به همون معنیه که شما باید تمام منابع مورد نیازتون رو از قبل بدست آورده باشین.

و شما باید اساسا بدونین که متن بهتون میگه که باید چجوری کارتون رو انجام بدین.

خوب در ادامه شما یه سر برگ خوب دارین که از قبل اون رو آماده کردین.

بعد از اون شما یه تصویر هم دارین که در کنارش یسری عکس وجود داره.

همونطوری که میدونین زیر هر کدوم از عکساتون هم یه عنوان یا عناوین دیگه دارین.

این عنوان یه عنوان کوچک تر براتون محسوب میشه و همچنین یه عنوان و سرفصل پایینتره.

و بعد از همه اینا شما میتونین یسری فیلم هم داشته باشین.

و زیرشون یسری توضیحات مفید و شاید چند مورد پیوند به صفحه های دیگه وبسایتتون هم اضافه کنین.

و اما براتون تمام این مورد ها رو گفتم تا شما بتونین یه درک درست تری از این مدل صفحات داشته باشین.

و بتونین این موارد رو هم در بهینه سازی صفحات وبسایتتون در نظر داشته باشین.

با این کارتون میتونین میزان تعامل خودتون و کاربراتون با صفحاتتون رو بیشتر کنین و در نتیجه مخاطبای بیشتری هم داشته باشین.

نقش جاوا اسکریپت در رندرینگ دقیقا چیه؟

برخی از مواردی که در جاوا اسکریپت وجود دارن برای رندرینگ (درست کردن) صفحات وبسایتتون خیلی اهمیت دارن.

اما یسری از موارد دیگه مثل اسکریپت هایی که با فرم های تماس خودتون ارتباط دارن.

و یا اونایی که در درست کردن صفحات تعاملی وبسایتتون نقش دارن، میتونن اهمیت کمتری براتون داشته باشن.

و استفاده کردن از اونا خیلی براتون ضروری نباشه.

و اگه شما بخواین با رندرینگ صفحات خودتون سرعت بیشتری بدین و Core Web Vitals خودتون رو بهبود بدین.

بعضی از جاوا اسکریپت هایی که اهمیت کمتری دارن میتونن به تاخیر بیفتن یا شاید بهتره ازشون استفاده نکنین.

بنابراین به طور کلی در استفاده کردن از جاوا اسکریپت به این موضوع هم توجه کنین که این کارتون چقدر میتونه براتون سود داشته باشه و بعد به اون کارتون برسین.

همچنین بعضی از جاوا اسکریپت ها هم هستن که میتونن در معروف و پر بازدید شدن صفحات وبسایتتون نقش داشته باشن و بهتون در این زمینه کمک کنن.

بنابراین به این موارد هم به طور کافی توجه کنین.

مارتین در ادامه صحبت های خودش میگه:

و به عنوان یه بخش مهم از رندرینگ، در همون مرحله اول، ما جاوا اسکریپت رو به عنوان یه دستور مهم اجرا میکنیم.

اگه بخواین میتونین اونو دقیقا مثل مثال قبل به عنوان یه ماده اولیه غذای خودتون در نظر بگیرین که اول باید آماده برای اضافه شدن به غذای خودتون بشه.

همچنین بهتره بدونین که اجرا کردن جاوا اسکریپت به عنوان یه بخش خیلی مهم در رندرینگ در نظر گرفته میشه.

درخت چیدمان صفحاتتون

مارتین در ادامه صحبت های خودش درباره یه موضوعی به نام درخت چیدمان صحبت میکنه.

اون در واقع به موضوع سند ها و تاثیر اون در این زمینه اشاره میکنه.

که در این بخش در واقع به تمام قسمت های صفحه وبسایتتون به صورت یه سلسله مراتب توجه میشه.

همونطوری که حتما از عنوان این بخش متوجه شدین، میتونیم قطعه ها و بخش های مختلف وبسایتتون رو به عنوان برگ های یه درخت در نظر بگیریم.

که در HTML به این موضوع درخت چیدمان میگن.

مارتین در ادامه درخت چیدمان رو براتون توضیح میده:

و اما بعد از اینکه شما ازموارد جاوا اسکریپت استفاده کردین و شاید بعضی از اونا رو کنار گذاشتین، این موضوع میتونه براتون مهم باشه.

اما اون چیزی که در این جا اتفاق میفته در واقع اینه که شما در حال جمع آوری اطلاعات بیشتر برای صفحات وبسایتتون هستین.

و در این بخش متوجه میشین که چجوری باید اون اطلاعات رو در صفحه وبسایتتون به کار بگیرین و ازشون استفاده کنین.

این موضوع باعث درست شدن یه چیزی به نام درخت چیدمان میشه.

و این درخت چیدمان دقیقا همون موردیه که بهتون میگه باید چه مواردی در جایگاه های بالاتر صفحاتتون قرار بگیرن.

و کدوم موارد رو باید در جایگاه های دیگه صفحاتتون قرار بدین.

و همچنین بهتون میگه که کدوم موارد بیشتر دیده میشن و یا مواردی که در پشت یسری بخش های دیگه صفحاتتون قرار گرفتن.

این اطلاعات میتونه براتون دقیقا به اندازه جاوا اسکریپت مهم باشه.

چرا که ممکنه جاوا اسکریپت محتوایی رو که در HTML اولیه وجود داشت رو تغییر بده، حذف کنه و یا شاید یه مواردی رو بهشون اضافه کنه.

رندرینگ پر هزینه میتونه روی تجربه کاربراتون اثر بذاره

مارتین در ادامه حرفای خودش یه بینش مفید رو درباره جاوا اسکریپت ارائه میده.

اون از کلمه گران قیمت برای توصیف بعضی از اون جاوا اسکریپت هایی که قبلا بهشون اشاره کردیم استفاده میکنه.

اون در این بخش هم مثل قبل این موضوع رو با یه مثال ساده دیگه براتون توضیح داده.

و بعد از توضیحات خودش تاثیرای اون رو بر کاربراتون و همچنین نتیجه نهایی ناشران مختلف و فروشگاه های اینترنتی توضیح میده.

در ادامه توضیحات مارتین رو درباره رندرینگ های پر هزینه براتون آوردیم تا شما بتونین از اون برای بهبود کسب و کارتون استفاده کنین:

در این موضوع، جست و جوی گوگل دقیقا مثل یه کاربر واقعی عمل میکنه.

این یعنی دقیقا مثل دنیای واقعی، یه کاربر اگه از یه تلفن همراه گران قیمت و مدل بالاتر استفاده کنه، به معنای مصرف برق بیشتره.

و تمام موضوع هم دقیقا همینه.

یسری بودن که جاوا اسکریپت رو به عنوان کربن دی اکسید اینترنت در نظر میگرفتن و من فکر نمیکنم که این مقایسه کاملا اشتباه باشه.

اگه شما هزینه وبسایتتون رو بیشتر کنین و قیمت ها رو بالاتر ببرین، این باعث کاهش تجربه خوب کاربراتون میشه.

اما جست و جوی گوگل واقعا به این موضوع اهمیت زیادی نمیده.

بنابراین با توجه به تمام این موضوعاتی که بهتون گفتیم، شما بهتره فقط روی منابعی که واقعا نیاز دارین سرمایه گذاری کنین.

و بهینه سازی های خودتون رو به بهترین شکل انجام بدین.

با این کارتون میتونین مطمئن باشین که وقت و سرمایتون رو بیهوده هدر ندادین و در واقع میتونین هزینه های وبسایتتون رو هم کاهش بدین.

و در نتیجه رضایت کاربرای خودتون رو هم افزایش بدین.

با این کارتون یه نتیجه دیگه هم بدست میارین و اونم اینه که کاربراتون میزان وقت کمتری رو هم از دست میدن و زود تر به خواسته های خودشون میرسن.

در نتیجه میزان باتری کمتری هم از تلفن های همراهشون مصرف میشه.

و اونایی که از تلفن های همراه قدیمی استفاده میکنن هم، با بهینه سازی هایی که شما براشون انجام دادین، میتونن از محتوای وبسایتتون استفاده کنن و همچنان ازتون راضی باشن.

در واقع شما با این کارتون میتونین از رقبای خودتون که کمتر به تلفن های قدیمی اهمیت میدن جلو بیفتین و سود بیشتری رو برای خودتون بدست بیارین.

بنابراین با توجه به تمام مواردی که گفتم، همیشه سعی کنین تمام کاربرای خودتون رو در نظر داشته باشین و کاملا بهشون توجه کنین.

بینش هایی درباره اهمیت رندرینگ

Core Web Vitals میتونه براتون یکم اسرار آمیز باشه.

به ویژه اون وقتایی که درباره مدل های شیء سند، درختان DOM و رندرینگ صحبت میکنیم.

توضیحاتی که مارتین اسپلیت در این زمینه بهمون داد، در کشف این راز و رمز ها و درک بهتر نمرات Core Web Vitals بهتون کمک های زیادی میرسونه.

یکی دیگه از فایده هایی که صحیت های اون میتونه براتون داشته باشه اینه که با مفهوم رندرینگ گران قیمت آشنا بشین.

و تاثیر اون رو بر بازدید های وبسایتتون بهتر درک کنین.

همچنین با صحبت های اون شما بهتر با این موضوع آشنا شدین که باید به تمام مخاطبای خودتون توجه کنین و شرایط اونا رو هم در نظر بگیرین.

همچنین شما با استفاده از مفاهیمی که اون با یسری مثال ساده ارائه داد، متوجه شدین که مفهوم حقیقی رندرینگ چیه و شما چجوری میتونین ازش استفاده کنین.

بنابراین شما میتونین با مفاهیمی که در این مطلب باهاشون آشنا شدین، از رقبای خودتون سبقت بگیرین و مخاطبای بیشتری رو به سمت خودتون بکشونین و نتیجه همه اینا افزایش سودآوری وبسایتتونه.

و در نهایت هم امیدواریم که شما از صحبت های مارتین اسپلیت از گوگل استفاده کرده باشین و براتون مفید بوده باشن.


منبع

این مطالب را نیز ببینید!

منظور از صفحات amp چیست؟

منظور از صفحات amp چیست؟

۱۰۰ها نکته آموزشی رایگان در اینستاگرام نیوسئو صفحات amp صفحاتی هستند که در یک وب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *