صفحه اصلی / آموزش سئو - دسته آموزش سایت سئو / استراتژی های لینک سازی داخلی

استراتژی های لینک سازی داخلی

باهوش ترین بازاریابان محتوا و صاحبان مشاغل مختلف اهمیت لینک های خارجی را به خوبی می دانند. بک لینک ها فاکتوری بسیار ضروری برای رتبه بندی و سیگنالی قوی و قابل اعتماد از دیگر وبسایت های باکیفیت به شمار می آیند. لینک های داخلی نیز بسیار موثر و اثرگذار هستند و صاحبان وب سایت ها از آن ها استفاده می کنند. لینک های داخلی همانند لینک های خارجی برای شما ارزش لینک به همراه ندارند اما آن ها برای هدایت ترافیک به صفحاتی که لینک های کمی دریافت می کنند و یا به ارتقاء بیشتری در SERP ها نیاز دارند ضروری می باشند.

در این مقاله، ما به بایدها و نبایدهای ساختار یک لینک داخلی خوب، دلیل نیاز به استراتژی لینک داخلی و سه استراتژی متفاوت که می توانید برای هدفمندسازی کلمات کلیدی با حجم جستجو و رقابت مختلف استفاده شوند، اشاره می کنیم.

چگونه یک ساختار لینک داخلی ایجاد می کنید؟

ساختار لینک داخلی شما بسته به اهداف اصلی شما متفاوت خواهد بود اما یکسری فاکتورها همیشه باید یکسان باشند از جمله:

  • ایجاد سطح کلیک کم عمق

بنا به گفته اهالی فن، هر چه کلیک های کمتری برای رفتن به صفحه ای از صفحه اصلی شما انجام شود، بهتر است. سعی کنید ساختار سایت خود را تا حد امکان سطحی نگه دارید و در صورت امکان هر صفحه را با دو الی سه لینک از صفحه اصلی در دسترس بگذارید. علاوه بر آن می توانید از ابرهای برچسب، بردکرامب ها و جستجوی داخلی برای سهولت استفاده در وبسایت های بسیار پیچیده استفاده کنید.

  • لینک گذاری در محتوای اصلی صفحه

لینک های داخلی به دو دسته لینک های محتوایی و لینک های هدایت کننده دسته بندی می شوند. لینک های هدایت کننده شامل لینک های هدر، فوتر و … هستند که به کاربر کمک می کنند هنگامی که موتورهای جستجو وبسایت شما را مرور می کنند، صفحات دیگر با دامنه مشابه را پیدا نمایند. در مقابل لینک های متنی که در این مقاله در مورد آن ها صحبت خواهیم کرد در محتوای صفحه شما ظاهر می شومند و از نظر سئو ارزش بسیار بالایی دارند.

 

  • قرار دادن کلمات کلیدی در متن لینک

اکثر کارشناسان سئو تاکید دارند در انکر تکست لینک داخلی، از کلمات کلیدی با تطابق دقیق استفاده نشود! اما بهترین توصیه این است که مطمئن شوید تمام انکر تکست ها خواننده را از آنچه که از محتوای لینک گذاری شده  انتظار دارد، آگاه می کنند. قرار دادن کلمات کلیدی در متن لینک در صورتی که قبلاً محتوای بهینه سازی شده تولید نموده اید، نباید سخت باشد. همچنین، به خاطر بسپارید از لینک های تصویری که شامل کلمات کلیدی هستند استفاده کنید زیرا آن ها همانند anchor text برای لینک های متنی عمل می کنند.

 

  • قرار دادن تعداد قابل قبولی لینک در هر صفحه

راهنمای وبمستر گوگل تعداد لینک ها را محدود نموده است زیرا این کار به خوانایی متن کمک می کند و از اسپم شدن آن جلوگیری می کنند. این را به یاد داشته باشید که اگر چند بار به یک URL در یک صفحه اشاره کنید، اولویت به انکر تکست اولی داده می شود و انکرهای بعدی تقریباً بی اهمیت تلقی می شوند!

 

  • لینک گذاری تمام صفحات مهم

موتورهای جستجو می توانند صفحاتی که به هیچ صفحه ای لینک زده نشده اند را پیدا کنند اما کاربران نمی توانند این کار را انجام دهند. با توجه به ماهیت این صفحات، شما ممکن است تصمیم بگیرید آن ها را پاک کنید، به آن ها لینک بزنید و یا آن ها را از ایندکس شدن محروم کنید!

استراتژی های لینک سازی داخلی

چرا به استراتژی لینک داخلی نیاز دارید؟

بر اساس گزارشی که از آزمایشات مقایسه ای، بودجه و گرایشات CMI’s 2019 B2B بدست آمده، ۸۱ درصد مشاغل B2B معتقدند که داشتن یک استراتژی محتوا، اهداف تیم آن ها را همسو نموده و تشخیص اینکه کدام نوع محتوا باید ارتقاء پیدا کند را راحت تر خواهد کرد. هر چه بهتر متوجه شوید که ارزش لینک شما چقدر برای کسب و کارتان موثر است، بهتر می توانید از ساختار لینک سازی داخلی برای دستیابی به اهداف خود استفاده کنید.

لینک های داخلی قدرتمندترین ابزار در سئو هستند و ایجاد یک ساختار مدام و منظم برای لینک داخلی، بهترین راهکار برای دستیابی به اهداف زیر است:

  • فراهم نمودن اطلاعات اضافی و مفید برای بازدیدکنندگان
  • کمک کردن به گوگل و سایر موتورهای جستجو برای خزش در وب سایت شما
  • افزایش ترافیک صفحات کم ترافیک با نرخ تبدیل بالا نظیر صفحات محصولات
  • ارتقاء صفحاتی که در صفحه دوم نتایج موتورهای جستجو قرار دارند
  • افزایش رتبه کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا، متوسط و پایین

بهترین استراتژی های لینک داخلی، با تاثیرگذاری بر معیارهای تعامل کاربر دو برابر می شوند و رتبه بندی سایت شما را در صفحه نتایج موتورهای جستجو برای کلمات کلیدی برتر تحت تاثیر قرار می دهند. زمانی که مشخص نمودید کدام استراتژی لینک داخلی برای شما مناسب است، بازدید کاربر از سایت خود را تسهیل خواهید نمود. هم اکنون بیایید با ۳ استراتژی مفید برای هدفمندسازی کلمات کلیدی بر اساس حجم جستجو و سطح رقابت آشنا شویم.

 

استراتژی های لینک سازی داخلی بر اساس حجم جستجو

 

استراتژی شماره یک

از لینک های داخلی برای تقویت ارتباط صفحه اصلی با کلمات کلیدی با حجم های جستجو بالا استفاده کنید. وقتی هدف شما رتبه بندی تعدادی کلمه کلیدی خاص با حجم جستجو و رقابت بالاست، برای اعمال این استراتژی شما به یک صفحه اصلی با جزئیات قوی نیاز دارید، همانند صفحه اصلی لندینگ پیج که برای جذب و متقاعد سازی و انتقال الگوهای جدید طراحی شده است.

چگونه لینک داخلی ایجاد کنید:

در حالی که لینک های هدایت کننده به کاربران کمک می کنند که محتوای شما را بیابند و صفحات جدید وبسایت شما را کشف کنند، اکثر لینک های متنی باید از طریق انکر تکست های مرتبط به صفحه اصلی لینک زده شوند (مثال: کلمات کلیدی هدف به همراه مترادف ها). از نظر ساختاری، با این کار شما لینک های بیشتری دارید که به صفحه با کیفیت سایت باید به سرعت وارد صفحه اصلی اطلاعات شوند.

همانطور که در بالا اشاره شد، اگر شما چند بار به URL مشابه در صفحه یکسان اشاره کنید، اولویت به انکر تکست اولی داده می شود. چیزی که اکثر وبمسترها به آن متوسل می شوند، محدود کردن دسترسی ربات های موتور جستجو  به لینک های هدایت کننده در بالای صفحه است تابه لینک های متنی امتیاز بیشتری داده شود. تنها هدف این استراتژی افزایش سریع رتبه صفحه اصلی شما است. با این استراتژی شما از تمام فرصت ها و هر قسمت از محتوا برای ارسال بازدیدکنندگان ارگانیک به صفحه اصلی خود استفاده می کنید. تنها این نکته را به خاطر بسپارید که تمام صفحات ثانویه و صفات ممتاز محتوا برای رتبه بندی بالای کلمات کلیدی طراحی نشده اند زیرا هدف تمام آن لینک ها صفحه اصلی شما است.

 

استراتژی شماره دو

از لینک های داخلی برای هدفمندسازی کلمات کلیدی با حجم جستجوی متوسط و ارسال ترافیک به لندینگ پیج های اصلی استفاده کنید.

چه موقع از این استراتژی استفاده کنیم؟

هنگامی که می خواهید بر روی کلمات کلیدی با حجم جستجوی متوسط برای صفحات اصلی تمرکز کنید، همانند صفحات دسته بندی محصولات درون یک سایت تجارت الکترونیک یا طبقه بندی های وبلاگ در یک وبسایت تازه طراحی شده. انجام این کار با صفحات دسته بندی قوی که شامل جزئیات و مقایسه محصولات، پست های وبلاگ و … است، بهتر می باشد.

چگونه لینک های داخلی ایجاد کنید؟

با این راهکار، شما از کلمات کلیدی انکر تکست برای هدایت مردم به سمت صفحات اصلی طبقه بندی استفاده می کنید. در این استراتژی، وظیفه صفحه اصلی شما، هدایت افراد به مرتبط ترین صفحه طبقه بندی است. همچنین مقالات اضافی و صفحه محصولات باید با استفاده از کلمات لینک شده دنباله دار متوسط به این صفحات اشاره کنند تا ترافیک بیشتری به صفخات طبقه بندی شما هدایت شود.

این به چه معناست؟

این استراتژی هر صفحه دسته بندی را به یک کانون اطلاعاتی که کاربران می توانند به هنگام یادگیری اطلاعات جدید، آن را مجدداً بازدید کنند، تبدیل می کند. برای مثال، یک وبسایت فروش ماشین های دست دوم ممکن است برای کامیون های فورد یک صفحه دسته بندی داشته باشد. هنگامی که این سایت مقالات جدید در مورد مدل های جدید یا مقایسه کامیون های فورد منتشر می کند، می توانند با استفاده از کلمات کلیدی هدف به صفحه دسته بندی بک لینک بزنند.

 

استراتژی شماره سه

از لینک های داخلی برای هدفمندسازی کلمات کلیدی با حجم جستجوی پایین برای صفحات سطح پایین استفاده کنید.

چه موقع از این استراتژی استفاده کنیم؟

هنگامی که با یک کسب و کار کوچک سر و کار  دارید و می خواهید بازدیدهای با کیفیت به سمت صفحات سطح پایین مانند پست های خاص وبلاگ یا لیست محصولات بفرستید.

چگونه لینک های داخلی ایجاد کنید؟

صفحات سطح پایین در این استراتژی باید کاملا با جزئیات همراه باشند، بنابراین شما می توانید کپی و تصاویری را که به صورت ارگانیک به صفحات سطح پایین لینک زده می شوند را استفاده کنید.

این به چه معناست؟

هدف از این استراتژی ترغیب نمودن کاربران به دیدن تصویری وسیع تر هنگامی که چندین محصول خریداری می کنند یا قسمت بیشتر محتوا را استفاده می کنند، است. برای مثال، ممکن است یکسری وبلاگ چند قسمتی داشته باشید که به طور طبیعی به لینک های داخلی معطوف شده باشند یا ممکن است صفحات محصول برای ابزارهای قدرتمند داشته باشید که به مقایسه محصولات و پروژه های خانه سازی که می توانید در آن ها از آن ابزارها استفاده کنید لینک زده شده اند. هر چه رقابت کمتری برای کلمات کلیدی خود داشته باشید، شانس رتبه بندی و انتقال سایت شما بالاتر است. تنها مطمئن شوید که کلمات کلیدی که شما هدفمندسازی می کنید به طور واقعی سرچ می شوند.

استراتژی های لینک سازی داخلی

چگونه یک استراتژی لینک سازی داخلی را اجرا کنیم؟

هنگامی که بر روی یک استراتژی لینک سازی که شما را در دستیابی به اهداف خود کمک می کند، تمرکز کردید وقت آن رسیده که لینک های داخلی و انکر تکست آن ها را بررسی نمائید. برای این مرحله، ما به استفاده از یک ابزار توانمند به اندازه گیری عمق کلیک، لینک زدن به صفحات، لینک گرفتن از صفحات و معیارهایی که اهمیت صفحات وب را تخمین می زنند، توصیه می کنیم.

خوشبختانه، بیشتر ابزارها مانند WebSite Auditor ، DeepCrawl یا Sitebulb در یک نگاه به وبمسترها کمک می کنند تا بفهمند کدام صفحات بیشترین ارزش لینک را برای اشتراک گذاری دارمد دارند؟ ساختار لینک داخلی کنونی شما چه شکلی است و کدام صفحات ترافیک بالاتری دریافت می کنند؟

با استفاده از ابزارهای این چنینی بررسی سئو، شما باید از قابلیت فیلتر کردن URL ها با زیر دسته ها برخوردار باشید و مطمئن شوید که هر صفحه به اندازه کافی شامل جزئیات و انکر تکست صحیح می باشد.

 

نتیجه گیری

لینک سازی داخلی یکی از عوامل بسیار مهم در رتبه بندی در الگوریتم های جدید گوگل می باشد و بعضی از سایتها صرقا با اجرای صحیح استراتژی های لینک سازی داخلی توانسته اند با بسیاری از کلیدواژه ها رتبه مناسبی کسب نمایند. شما با توجه به ۳ استراتژی بالا می بایست لینک سازی داخلی خودتان را استارت بزنید و حتی لینک سازی های قبلی را در صورت لزوم اصلاح نمایید.


منبع

این مطالب را نیز ببینید!

راهنمای سئو در طراحی سایت فروشگاهی

اگر می خواهید ترافیک و فروش بیشتری برای وبسایت فروشگاهی خود دریافت کنید، اولین گام …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *